Låt eleverna läsa berättelser om Tessan som har ADHD och Marius som har Aspergers syndrom. Läsarna får följa med barnen i deras svårigheter i vardagen men även se deras starka sidor och deras härliga möten med människor. En stor del av läsupplevelsen är att kunna identifiera sig, att känna att det skulle kunna vara jag. Om läsaren inte känner igen sig själv, så känner den kanske igen sin kompis eller ett syskon eller någon i klassen.
Böckernas budskap engagerar läsaren och skapar förförståelse för hur det kan vara att ha ADHD eller Aspergers syndrom.
Innehåll:
Läsnivå 3
6-18 rader per uppslag
Härliga, roliga och vardagliga situationer
Tessan och Marius paket 1 I detta paket ingår:
Tessans lärare blir galen
Kiosken
Utflykten
Scouterna
Tessan och Marius paket 2 I detta paket ingår:
Tessan och Henry
Marius jul
Tessan gör ett prov
Kartan
Författare är Maria Tomsby och Liz Wennberg. Maria är grundskollärare 4-9 svenska och so och har arbetat många år i åk 4-6. Liz har många års erfarenhet av arbete i grundskolan och på gymnasiet. Hon har även arbetat med elever med olika funktionshinder.
Del av recension ur BTJ-häfte nr 5, 2017, lektör Lena Franzén
De här fyra småböckerna ingår i det andra paketet om Tessan och Marius. Textsidorna är relativt kompakta, men består av korta meningar och ett lättillgängligt vardagsspråk, bildsidorna i glada färger kompletterar texten väl. Två av böckerna handlar om Tessan, som bor ensam med sin mamma och två om Marius, som tillsammans med två syskon bor hos sin pappa. Det är berättelser, där läsarna kan känna igen sig som att skaffa en katt, bråka med sin bästis, vara med på scoututflykt och julfirande. Tessan och Marius är varandras motsatser, Tessan är impulsiv och kreativ, medan Marius gärna går för sig själv och filosoferar. Läsarna kan referera till egna erfarenheter i de olika böckerna, gärna diskutera likheter och olikheter med andra kompisar. De enkla vardagsberättelserna kan var och en på sitt sätt bidra till att läsarna kan uppleva läsglädje och iver att läsa mer.