Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6

Bok

Produkten har utgått. Använd gärna menyn eller sökfunktionen för att hitta det du söker.

Vi säljer ej till elever/privatpersoner, läs mer här
Produkt

Att undervisa i de naturorienterande ämnena (NO) i de tidiga skolåren är ett utmanande, spännande och roligt uppdrag. Dessa ämnen spänner dock över stora innehållsområden och därför kan det vara svårt att få en överblick och välja ett innehåll som är lämpligt för åldersgruppen.

Den här boken hjälper lärare att få grepp om det viktigaste innehållet i de naturvetenskapliga ämnena. Författarna beskriver naturvetenskaperna ur ett helhetsperspektiv och ger en övergripande struktur, som kompletteras med relevanta begrepp. Naturvetenskapens bärande idéer förklaras mer i detalj och utifrån en rad konkreta vardagliga exempel. Innehållet diskuteras i förhållande till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11).

Boken kan användas både som kurslitteratur för blivande lärare och som ämnesfördjupning för verksamma lärare.

Mats Areskoug, docent i fysik, Malmö högskola.

Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola.

Britt Lindahl, universitetslektor i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad.

Maria Rosberg, universitetslektor i fysik, Högskolan Kristianstad.

  • Artikelnr: 40682222
  • Sidor: 232
  • Upplaga: 1.4
  • Utgivningsår: 2013
Recensioner
 

Del av recension från BTJ

Häftepos: 13122221

Lektör: Bengt Magnusson Björksten

 

Boken, som utgör kurslitteratur för blivande lärare och ämnesfördjupning för verksamma F-6 lärare. Varje kapitel behandlar ett tema exempelvis Energi, Liv och hälsa, Genetik och evolution eller Universum och vårt solsystem. Varje kapitel är tänkt att stödja läraren i strävan att få grepp om det viktigaste ämnesinnehållet. Texten, som kompletteras med pedagogiskt välvalda figurer och bilder, är faktarik, intresseväckande och förklarar lättbegripligt även mer komplext stoff. Därför krävs inga naturvetenskapliga förkunskaper för fullt utbyte av
innehållet. I två avslutande kapitel redogörs för naturvetenskapens karaktär respektive undervisningens bärande idéer. Därefter följer en genomarbetad litteraturlista med ytterligare lästips. Det är lätt att hitta rätt i boken med
hjälp av den tydliga innehållsförteckningen och ett avslutande register. Två av författarna är verksamma vid Malmö högskola och två vid Högskolan Kristianstad.

 

Länk till recension i tidningen Origo:

http://www.lararnasnyheter.se/origo/2014/04/28/forskning-ger-tyngd-laslust