06 Maj 2019

Läromedel – en pusselbit som gör skillnad

Läromedel är en viktig pusselbit av flera som behövs för en likvärdig skola. Att skapa läromedel är en process som kräver ett helt team av engagerade människor med olika kompetenser som samarbetar. Författare, illustratörer, formgivare och läromedelsutvecklare. Vad är det bästa med att vara läromedelsförfattare? Vi frågade författarna till populära Fånga förmågan.

Fånga förmågan är ett material för årskurs 1-6 som innehåller kreativa övningar som är  tydligt kopplade till kunskapskraven i svenska. Grundtankarna i Fånga förmågan är att tydliga stödstrukturer hjälper elever att utveckla sitt språk, och att ett formativt arbetssätt underlättar elevernas lärande.

Författarna bakom den populära serien är Mirja Johannesson och Ulf Nilsson. Båda är grundskollärare 1-7 med inriktning mot svenska och SO. Mirja har lång erfarenhet av undervisning i årskurs F-6. Ulf har under många år arbetat som klasslärare, och parallellt med detta skrivit flera olika läromedel.

Vad är det bästa med att vara läromedelsförfattare?

En kreativ process 

– Hm, vi börjar på tredje plats. Där vill vi placera den kreativa process som det innebär att vara en del av ett professionellt team med läromedelsutvecklare, formgivare och illustratörer. Att vara en del av den är stimulerande och roligt! Alla strävar mot samma mål; ett tydligt och pedagogiskt material, säger Mirja. 


Djupdyka i ett ämne

– På andra plats kommer för vår del att få tid att djupdyka i ett ämne och verkligen vända och vrida på frågor om innehåll, undervisning, bedömning, progression, kursplanens kärna, måluppfyllelse och motivation. Man tvingas helt enkelt att tänka till, och verkligen vaska fram det som kursplanen står för, säger Ulf.

Respons från lärare 

 – På guldplats måste vi ändå sätta den respons vi får från lärare som använder våra material. Det allra bästa är att veta att t ex Fånga förmågan är en liten liten pusselbit som faktiskt gör skillnad i undervisningen för elever och lärare som vi aldrig mött, säger Mirja.
 

Nyfiken på Fånga förmågan? 

Läs mer och bläddra i smakprov  

Vill du få idéer hur du kan jobba?  

Följ facebookgruppen Fånga förmågan

Fånga förmågan 1-6 är ett flexibelt material i svenska uppbyggt av tydliga modeller för språkutveckling. Att tydliga stödstrukturer hjälper elever att utveckla sitt språk, och att ett formativt arbetssätt underlättar elevernas lärande, är några av tankarna bakom materialet.