Digitala läromedel gör skillnad - nu är rätt tid att testa

Läget är tufft på landets skolor. Den senaste tidens höga sjukfrånvaro har lett till extra hög arbetsbelastning. Många känner kanske att det är svårt att hinna med att testa digitala läromedel just nu. Tvärtom kanske nu är precis rätt tillfälle? Det är superenkelt att komma igång och dessutom ger det helt nya möjligheter för undervisningen. Här ger läraren Niklas Garnham sina bästa tips.

Låt skolan testa digitala läromedel

Niklas Garnham är lärare på Ringsjöskolan och har arbetat med digitala läromedel sedan fem år tillbaka. Här kommer hans bästa tips för att komma igång med digitala läromedel i till exempel i ett test: 

Ta vara på möjligheten att anpassa läromedel till varje elev

– Den största fördelen med digitala läromedel är tillgänglighet för alla! Att anpassa undervisningen till varje elev är en skyldighet jag har som pedagog. Här kan jag möta många anpassningar på ett ställe istället för att använda olika hjälpmedel, säger Niklas. 

– Digitala läromedel hjälper mina elever på så många sätt: auditiva (filmer, inspelade genomgångar), visuella (text och bild) eller taktila (uppdrag där saker ska skapas, samlas eller ritas) - det finns något för alla, säger Niklas. 

Den största fördelen med digitala läromedel är tillgänglighet för alla! Här kan jag möta många anpassningar på ett ställe istället för att använda olika hjälpmedel. 
Niklas Garnham

Använd allt lärarmaterial

Niklas rekommenderar kollegor som börjar jobba med digitala läromedel att ge det en chans och ha en fördomsfri inställning. 

– Ha inte inställningen att det kommer bli jobbigt eller svårt. Tro inte på att man inte skriver för hand - skapa förutsättningar istället som gör det meningsfullt att skriva - så kommer det att bli väldigt, väldigt bra, säger Niklas. 

– Det är viktigt att ta sig tid till att läsa igenom lärarmaterialet! Här finns massor av kunskap som vi absolut ska dra nytta av, säger Niklas. 

Inkludera eleverna 

– Jag har upptäckt att ju bättre mina elever förstår hur det digitala läromedlet är uppbyggt, desto större nytta har de av det, säger Niklas. 

– Alla fördelar som digitala läromedel har blir helt meningslösa om eleverna inte kan hantera funktionerna. Genom att lägga tid tillsammans med eleverna och gå igenom olika funktioner lär sig eleverna det mesta om sina läromedel och blir riktigt skickliga, avslutar Niklas.

Testa terminen ut!

Vill du upptäcka möjligheterna med digitala läromedel? Prata ihop er på skolan och testa Gleerups digitala läromedel  kostnadsfritt med både lärare och elever terminen ut! 

Ni får hjälp igång och allt stöd ni behöver för att genomföra ett test som ger er verklig nytta i vardagen. 

Läs mer och anmäl din skola  

10 Mar 2022