Bokstavstårta för nya handboken Att skriva sig till läsning – Bokstavsschema

Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som snabbt spridit sig över landets skolor och som går ut på att eleverna använder datorer eller surfplattor i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Nu släpps Gleerups första handbok om metoden ASL, Att skriva sig till läsning – Bokstavsschema, av Christer Friman. I fredags hölls ett festligt releaseparty på Mårängsskolan i Sävast, med ballonger och bokstavstårta.



Handboken Att skriva sig till läsning – Bokstavsschema, vänder sig till åk 1 och ger struktur i arbetet med ASL genom ett stationssystem med varierande uppgifter där bokstavsscheman ingår som en viktig del. 

Författaren Christer Friman är själv verksam lärare. Har driver den välbesökta bloggen Tangentdansen, där han under flera år skrivit om arbetet med ASL i den egna klassen. Intresset har varit stort för att få materialet utgivet i bokform och nu är boken här. Så här säger Christer Friman själv om boken och ASL:

Bokstavsschema
– 2011 började jag utveckla mina bokstavsscheman som den här boken bygger på. Jag arbetade med att skriva sig till läsning - ASL då i min årskurs etta, och upptäckte att det här arbetssättet med strukturerade scheman och stationer fungerade mycket bra. Eleverna arbetade aktivt på sin egen nivå, mycket individanpassat och med ett väldigt varierat arbetssätt, säger Christer Friman.

– Som en summering av mitt första år med ASL skrev jag en rapport, som spred sig och eftersom det visade sig vara ett stort intresse kring vårt arbetssätt och våra bokstavsscheman så startade jag bloggen Tangentdansen, där jag la upp mina bokstavsscheman. Intresset visade sig vara större än jag kunde föreställa mig och det ena ledde till det andra, några föreläsningar och helt plötsligt var det tal om att skriva ett läromedel. Boken är till största delen byggd på de erfarenheter och det arbete jag gjorde i min dåvarande klass 1A, även om jag förbättrat en del av uppgifterna till boken. Schemat har omarbetats lite och fått några tillägg, säger Christer Friman.

Hjälp att starta upp ASL dagen efter 
– Tanken med boken är att du som lärare och intresserad av metoden ASL, med hjälp av de instruktioner som finns i boken, ska kunna starta upp arbetet med ASL i stort sett dagen efter du inhandlat detta läromedel. Så pass förklarande och inspirerande är min intention med läromedlet, och jag tycker också att jag lyckats med det. Samtidigt är allt kopplat till vår läroplan och det centrala innehållet förstås, säger Christer Friman.

– Partyt vi hade i fredags var magiskt, underbart att få ha båda mina fina klasser i samma rum och dela den här mycket stora händelsen för mig. Jag är stolt över att få arbeta med så fantastiska elever båda nu och då. Att vara lärare är ren magi, avslutar Christer Friman.

 

Läs mer om Att skriva sig till läsning - Bokstavsschema

Läs bloggen Tangentdansen 

Läs artikel i Norrbottenkuriren om Att skriva sig till läsning - Bokstavsschema