Mingel bland läromedel ger inspiration

Våren är en hektisk tid för oss på Gleerups när vi är ute på konferenser och mässor. Bland annat deltar vi på 20-talet läromedelsutställningar runt om i landet. Vi möter ett stort antal lärare som får chansen att titta närmare på våra nyheter och testa våra digitala läromedel. 



Under utställningsdagarna är det oftast full fart i vår monter. Många engagerade och intresserade lärare bläddrar i nytt material och testar våra interaktiva böcker.

– Det är alltid lika spännande att prata med lärarna som kommer hit. Vi får viktig input om vilka läromedel de använder, vilka delar som är mest uppskattade, om några funkar mindre bra och om det är något de saknar, säger Pia Lindh läromedels-konsulent, Gleerups.

För några veckor sedan var det utställning i Malmö och vi passade på att fråga några av lärarna som kom till vår monter om de sökte efter något särskilt och vilka läromedel de fastnade för bland våra nyheter.  

 

Agneta Bergman är lärare på lågstadiet på Lorensborgskolan i Malmö  
– Jag går runt och samlar kataloger. Jag är intresserad av genrepedagogik och letar egentligen material i alla ämnen.  Vår skola har inte läromedel i alla ämnen, det har vi tyvärr inte råd med. Vi  har bara läroböcker i matte så det mesta gör jag själv.



 

Carolina Lindgren och Kim Trampevska kommer från Pilevallskolan i Trelleborg där de jobbar i åk 4-6

– Vi är här för att titta extra på digitala läromedel, men vi gillar tryckta böcker så vi tittar på det också.  Vi använder just nu Prima Formula. Vi var jättenöjda med Prima matematik i åk 1-3 men hoppet till Prima Formula för åk 4 var jobbigt. 


Emma Andersson, Mari Roth och Magnus Jireteg är alla lärare på Kungshögsskolan i Oxie i Malmö. 
– Vi är på jakt efter ny mattebok. Vi är inte nöjda med den vi har idag, den är alldeles för svår. Därför tittar vi på Prima Matematik och Lyckotal. Jag gillar det här med att det finns extrasidor till elever som jobbar snabbt i Lyckotal. 



– Vi är en en-till-en skola men jobbar med tryckt material också, kanske hälften-hälften. Vi använder dels digitala läromedel och dels olika appar. Vi vill ha både  digitala verktyg och tryckta böcker, en blandning är bra, då får vi med alla elever. 

Vad är avgörande när ni väljer ett nytt läromedel? 
– Innehållet är viktigast. Är detta något för våra elever? Är detta för svårt? Svaga elever ska också klara av det. 

 

 

Petra Sirhult och Margareta Esbjörnsson är lärare på Väggaskolan i Karlshamn som är en gymnasiesärskola  

– Vi sätter stort värde på att få bläddra i böckerna på en utställning. Vi behöver hitta det som är lagom för våra elever. Vi har ett brett spann av elever med olika behov.
För vissa av våra elever är det kränkande att få ett material på en för enkel nivå. 



Senare i vår kommer vi vara med på fler utställningar för F-9 bl a i Göteborg, Borås, Gävle, Falun Uppsala, Eskilstuna och Norrköping. Välkommen till vår monter och prata läromedel och digitala lösningar. Håll utkik i vårt kalendarium när vi kommer till en plats nära dig