En vanlig skoldag på Gunnesboskolan - ur en elevs dagbok

Nu har turen kommit till Gunnesboskolan i Lund att blogga på på vår pilotblogg. Pilotläraren Jan Rasmusson skriver i ett fiktivt dagboksutdrag ur en elevs dagbok, hur de jobbar med Gleerups interaktiva böcker och vilka nya möjligheter det ger.
 



Hösten 2012 gick Gunnesboskolan år 6-9 med som pilotskola för Gleerups. Det innebar att vi testade Gleerups digitala läromedel i mindre skala, för att nu 2015, använda samtliga Gleerups digitala läromedel för skolår 7-9. Vår situation är gynnsam utifrån aspekten att vi är en en-till-en skola. Det blev vi fullt ut 2013, men introducerade en-till-en-konceptet redan år 2011. Vi använder oss av AirBook och MacBook.

Nedanstående är ett fiktivt dagboksutdrag ur en elevs dagbok, där Gunsan skildrar en skoldag på Gunnesboskolan i årskurs 9:


Måndag: Idag vaknade jag för sent som vanligt. Jag slapp i varje fall packa ner alla skolböcker - jag har allt i min dator. Ibland tänker jag på hur det var innan. Man fick släpa allt fram och tillbaka och ändå hade man fått med sig fel böcker... Stackars dem som har det så fortfarande. Min första lektion var geografi. Vi arbetar just nu med ”hållbar utveckling” och vår lärare gav oss igår till uppgift att gå in på ”Utkik Geografi” och se en film som vår lärare lagt in under ”anteckningar”. Idag på lektionen diskuterade vi innehållet i filmen. Det var spännande att ha en diskussion om vad hållbar utveckling är egentligen. Vi arbetade vidare med övningen ordkunskap från läroboken och det var lite skrämmande att se hur många gånger jag var tvungen att göra alla orden innan jag fick alla rätt. Nästa gång ska jag nog sökläsa bättre innan jag ger mig in på att svara på frågorna. Jag anar att min ibland lite stressade lärare är glad över att övningen i ordkunskap är självrättande. Till i morgon ska vi skriva under ”anteckningar” vad vi tror om framtiden. Anteckningarna kommer att visas för alla i klassen, så det gäller att jag gör ett bra jobb! Dessutom ska ju kompisarna ge respons på mitt arbete. 

Dagen fortsatte med svenska. Innan sommaren ska vi alla hålla ett avslutningstal om vår tid på Gunnesboskolan. Vår lärare inledde med att visa Martin Luther Kings kända tal på Youtube. Vi fick sedan i uppgift att skriva ner våra tankar och åsikter om talet i ”anteckningar” i Portal. Jag tycker ibland att det är svårt att läsa långa texter så när vi sedan i Portal skulle läsa om retorik och vad som kännetecknar en bra talare, hjälpte instruktionsfilmen i läroboken mig mycket. Det var också skönt att kunna lyssna till texten. Vår lärare berättade om en serie om retorik, på UR, som heter ”Tala ut”. Den ska vi arbeta mer med i veckan. Där hoppas jag att jag får fler tips till mitt kommande avslutningstal. Under idrottslektionen var det skönt att äntligen få röra på sig. Vi skulle fortsätta att arbeta med vår film om styrketräning, som vi sedan kommer att lägga ut på vår klassblogg. Ibland undrar jag över de teoretiska bitarna i idrott. Det finns ju kunskapskrav som är teoretiska. Borde det så inte finnas ett digitalt läromedel även i idrott?


På engelskan fortsatte vi med att arbeta med ”Inventions”, ett av arbetsområdena i Happy 9. Vi fick lära oss om helt galna uppfinningar, men också att Graham Bell faktiskt inte alls uppfann telefonen... När vi sedan skulle göra övningarna blev vi ibland lite frustrerade. Om man missade att skriva med stor bokstav, så fick man fel. Det känns lite orättvist faktiskt! Min lärare säger att vi inte ska bry oss så mycket om det, men jag önskar att Gleerups kunde titta lite mer på hur man kan lösa det problemet. Idag fick vi också reda på att vi skulle presentera en egen uppfinning mot slutet av arbetsområdet. Lärarna ska vara jury och det kommer att likna ”Dragon’s Den”. Vi kommer att ha ett samarbete med SO och teknik och uppgiften blir att skapa en ny sittplats. Min lärare har tipsat mig om sökfunktionen i ”Happy” så att jag lätt kan hitta exempel på olika typer av sittplatser, via nätet. Det känns lite pirrigt att redovisa en teknisk uppfinning på engelska men det blir en bra utmaning. Jag är glad över att mina lärare arbetar ämnesintegrerat och jag tror att bra läromedel underlättar det arbetet.

Så, kära dagbok! Nu är skoldagen slut och jag ska strax ta mig an min matteläxa. Vi har fått i uppgift att räkna ”läxa 8” och den verkar vara ganska enkel. Kanske jag ska göra läxan utan att titta i facit….. Hoppas att det inte blir något strul med nätet ikväll ….. Undrar hur det är att vara elev på en annan skola. Jag har ju bara gått på Gunnesboskolan i hela mitt liv. Jag är verkligen nyfiken på hur en skolvardag ser ut för en elev någon annan stans i landet.

/Hej från Gunsan!

Jan Rasmusson, Gunnesboskolan 

Gunnesboskolans hemsida