Eleverna gillar det och det spar värdefull tid för oss lärare

Nu har turen kommit till Grimstaskolan i Upplands Väsby att blogga på pilotbloggen. Karin Ersson som är lärare i engelska skriver om hur det var att starta upp terminen med interaktiva böcker och hur hon nu anpassar läromedlet genom att lägga till eget material och därmed sparar värdefull tid. 



När skolan började nu i höst och våra blivande 8:or skulle få datorer, fick vi möjligheten att arbeta med Gleerups interaktiva böcker i engelska. Jag ska erkänna att jag och min kollega var tveksamma och funderade en hel del på hur vi skulle göra. När man arbetat länge har man ju ganska mycket material som hänger ihop med det läromedel man har haft tidigare, nätet på skolan är inte alltid att lita på och man är ju mer beroende av att det fungerar om man har en onlinebok. Eftersom det ändå kändes lite kul att testa något nytt så valde vi att prova, men även att emellanåt använda annat material för att få variation.

Första lektionen 
När alla hade fått datorer och alla inloggningar fungerade så körde vi igång första lektionen. Vi lyssnade på de två första texterna, som är ganska korta. Jag gick igenom ordlistan och visade också hur man kunde markera text och lyssna på enstaka delar. Innan lektionen hade jag valt ut de uppgifter jag trodde att de skulle kunna arbeta med på egen hand och jag skrev upp dessa på tavlan. Denna första lektion satt alla elever och arbetade fokuserat. När lektionen var slut glömde flera faktiskt bort tiden, eftersom de ville avsluta en övning innan de slog igen datorn.

Det som jag lärde mig av den första lektionen var att man som lärare verkligen måste gå igenom mycket noga hur eleverna hittar bland texter och uppgifter. Jag fick gå runt och hjälpa flera som inte hittade tillbaka till texten, till ordlistan eller som inte förstod vad man gjorde om det blev fel svar. Alltså, som lärare måste man ta sig ordentligt med tid att sätta sig in i hur det fungerar så att man kan gå igenom det noga i klassrummet. 

Sparade massor av tid
Lektion två hade jag tänkt att jag skulle börja med en diskussion. Jag tittade då i lärarmaterialet och hittade en intro-lektion med diskussionsfrågor. Det bästa var att jag kunde använda den som en mall och sedan lägga till egna frågor och ta bort de jag inte gillade, vilket sparade massor med tid. Jag kunde också dela det jag gjort med min kollega. Jag hittade även material som jag gjort tidigare med anknytning till temat och detta kunde jag enkelt lägga till genom att bara ladda upp filerna.

Eleverna mer noggranna
När det gäller feedback till eleverna inser jag att de är mer noggranna när de gör övningar i den interaktiva boken än när de använder en traditionell ”workbook”. Här kan de inte hoppa över exempelvis accenter, använda fel verbformer eller stava fel. De vet dessutom att jag kan gå in och se hur det går för var och en. Både jag och min engelskakollega är nu definitivt mer positiva till interaktiva läromedel redan efter några veckors användande. Eleverna gillar det och det spar värdefull tid för oss lärare.

Dela med andra
Jag ser fram emot att lägga in eget material, dela det med andra och ta del av det som andra delat. Vi lärare behöver dela med oss för att lätta på arbetsbördan. Tänk så många bra idéer som alla vi sitter på!

Karin Ersson, Grimstaskolan i Upplands Väsby