Eleverna vill ha datorn fylld med innehåll

Under senhösten och våren testar 13 olika skolor Gleerups interaktiva böcker för skolår 7-9 i ett så kallat pilotprojekt. En av dessa skolor är Karl-Oskarskolan i Växjö, dit vi åkte för att ta reda på hur denna nya typ av lärverktyg fungerar i klassrummet.  

 


Vi får vara med på en NO-lektion i klass 9. Först är det knäpptyst i klassrummet. Kanske är det för att vi är där? Läraren Katja Schönbeck går igenom avsnittet om sinnen i Titano Biologi interaktiv bok. Hon visar en frågeställning på den interaktiva skrivtavlan. Eleverna har samma bild på sin dator och följer med i genomgången. 
– Jag har glömt min dator, säger en kille på första bänkraden. 
– Inga problem, svarar Katja. Använd din mobiltelefon och läs eller lyssna där. 

 

 

Eleverna fattade direkt

Katja berättar vad de ska göra på lektionen och repeterar de olika funktionerna för att markera text och göra anteckningar. Sedan arbetar eleverna självständigt med avsnittet. De flesta börjar med att läsa texten på sin dator. En elev börjar med introduktionsfilmen, en annan elev sätter i hörlurar och lyssnar på texten.

 

Det går ett litet sorl genom klassrummet när det egna arbetet börjar, men alla verkar veta precis vad de ska göra. Killen med mobiltelefonen får hjälp med inloggningen. Katja går runt och svarar på frågor. Eleverna jobbar på egen hand, gör understrykningar och svarar på instuderingsfrågor i anteckningsverktyget. De som hinner gör quizzen i slutet av avsnittet.

 

 

Enligt Katja har det inte varit några problem att komma igång med arbetet med de interaktiva böckerna. Eleverna fattade funktionerna direkt och administrationsverktyget ställde inte till med några större problem.

 

Boken är alltid tillgänglig

Efter lektionen pratar vi en stund med Ola, Filip, Johan och Max. De har haft Gleerups interaktiva böcker i NO-ämnena sedan i november och de tycker att det fungerar bra att ha sina läromedel i datorn. De är överens om att en av de bästa sakerna med den interaktiva boken är att den alltid är tillgänglig. 

– Förut fick vi inte alltid ta hem böckerna för de kunde komma bort, berättar Max. Det är mycket bättre att ha dem i datorn. 

– Jag lämnar oftast datorn i skolan, säger Filip. Det är smidigare att läsa på iPaden som jag har hemma. 


Johan tycker att det är bra att boken också fungerar i mobiltelefonen:
– Om man till exempel ska åka bort en helg och ändå behöver plugga. Då slipper man kånka på en tung bok eller dator, utan kollar bara i mobilen.

De berättar också att det är roligt att ha ett digitalt material som ser snygg ut:
– Inskannade PDF: er är inte alltid så snyggt, säger Ola. Man kan inte stryka under i dem heller. 

 

 

Markeringsverktyget är bra

Vi är så klart nyfikna på vad de tycker om de olika verktygen och funktionerna som finns i boken. 

– Det är bra att kunna markera text, göra understrykningar och spara dem, säger Ola. Max håller med:
– När man ska ha prov räcker det att plugga på sina egna anteckningar och svara på frågorna. Men det vore bra om det fanns en egen knapp där man kan få alla frågor till ett kapitel samlade på ett ställe. 

 – Det är bra att det går att ändra bakgrundsfärg. Om man ligger i sängen på kvällen och läser, så är det jobbigt när det är för vitt, säger Max också.


Ola väljer oftast att börja med att lyssna på texten. Max brukar titta på filmen först och lyssna sedan.  

– Det hade varit bra att kunna ladda ner boken till datorn, tipsar han. Då hade man kunna läsa den även när nätverket ligger nere. 

Då är det kul att kunna berätta för dem att en sådan ”off line”-funktion är på gång.

 

Killarna har ytterligare några synpunkter på vad som skulle kunna förbättras:
– Det hade varit smart om läraren kunde markera i innehållsförteckningen vilka avsnitt som ska läsas och sedan dela det till sin klass, föreslår Johan. 
– Och innehållsförteckningen är inte särskilt snygg heller, flikar Max in.  

– Kanske kunde det finnas en genväg i boken där man når lärarnas egna genomgångar, tipsar något. Mer omfattande quizzar och bättre talsyntes är också ett önskemål vi får med oss hem.

 

Det är lugnare i klassrummet

Vi pratar vidare om hur de arbetar med böckerna. Om sättet de pluggar på har förändrats sedan de började med interaktiva böckerna. 
 – Det går snabbare att lära sig när man kan anteckna samtidigt, säger Filip. Max tycker att det är lättare att lära sig när man tittar på filmen först. 

– Och så är det lugnare i klassrummet, avslutar Max. Förut hade vi bok, dator och anteckningsblock. Nu har vi allt på samma ställe. Det är inte lika rörigt.

 

Lätt att hitta i boken

Lite senare på dagen tittar vi in till klass 6 som har lektion i engelska. De har också arbetat med Gleerups interaktiva böcker sedan en tid tillbaka. På dagens lektion ska de fortsätta att jobba med läromedlet Happy, men vi får låna Gustav och Anna en liten stund.


Även de gillar att ha ett komplett verktyg i datorn och Gustav berättar att de har gjort en egen film om hur böckerna fungerar. Anna säger att det var lite svårt att komma igång men nu tycker hon att det är bra, speciellt att kunna lyssna på texterna. 
– Det är jättebra att boken startar på den sida där man var sist, säger Gustav. Jag gillar också att det går att klicka på innehållsförteckningen. Då hittar man lätt.

 

Kul med quizzar

Både Anna och Gustav gillar quizzarna. 
– Men det är lite dåligt att man får helt fel om man råkat skriva med stor bokstav, berättar Anna. Det känns orättvist.


De har testat att läsa boken på iPad och på mobiltelefon, men tycker att det är lite svårare. De är helt överens om att det är väldigt bra att man kan komma åt boken från vilken dator, platta eller smartphone som helst.

 

På frågan om de saknar något svara de att de gärna hade haft ännu fler filmer. 
– Kanske hade det varit bra med en sida till föräldrarna där de kan se vad vi jobbar med och om vi har läxa, föreslår Anna.

 

 

Bra  att man kan lära sig på olika sätt

Känner de då att de lär sig bättre när de har det mesta av sitt material i datorn?
– Det är roligare, svarar Gustav. Man lär sig bättre och vill lägga ner lite ner lite mer tid på det när det känns roligt. 

– Tröttnar man på att läsa kan man lyssna, tipsar Anna. Det är bra att man kan lära sig på olika sätt.

 

När vi säger hej då och lämnar skolan är vi fulla av intryck och har dessutom fått många bra idéer till våra interaktiva böcker. Att få höra direkt från eleverna hur materialet fungerar är bland det allra viktigaste i vårt gemensamma pilotprojekt.