Missa inga nyheter! 2017-01-13 | Gleerups

Missa inga nyheter!

2017-01-13

En ny termin har startat och vi ser fram emot en spännande vår! Här på bloggen hittar du alltid aktuella händelser som rör skola och högskola, lärande och Gleerups. Här syns och hörs även våra pilotskolor och intressanta gästbloggare. Året som gått har varit spännande och lärorikt. Här har vi valt ut de mest lästa bloggarna från förra året. Läs och se vad du minns från 2016! 

 

 

Digitala läromedel gör eleverna mer motiverade 
Användningen av datorer i skolan och skärmtid för yngre barn har debatterats livligt. På Simrislundskolan har lärarna goda erfarenheter av att jobba med digitala läromedel. De gör eleverna mer motiverade och sparar tid för lärarna. 
 

 

 

 

Ledarskap och förändringsarbete
Arja Holmstedt Svensson, föreläsare och tidigare förvaltningschef i Falkenberg, skriver om ledarskap och förändringsarbete. Arja är aktuell med boken Att leda i förändring om förändringsarbetet i Falkenbergs kommun vid införandet av en dator till varje elev. 
 

 

 

 

 

 

Viktigt att undervisa skolspråk för nyanlända elever 
Svensk skola har tagit emot fler nyanlända än någonsin tidigare. Vilka utmaningar och möjligheter innebär det i skolan? Tiia Ojala, lärare, författare och föreläsare har lång erfarenhet av att arbeta med nyanlända och är aktuell med nya läromedlet Språkkraft. 
 

 

 

 

 

 

Digtala läromedel förenklar för nyanlända elever
På Korsavadskolan i Simrishamn går många nyanlända elever som snabbt behöver lära sig svenska. Gleerups digitala läromedel har visat sig vara ett stort stöd i undervisningen. Översättningsfunktion, talsyntes, frågor efter kapitlen och filmer är några funktioner som flitigt används i arbetet.
 

 

 

 

Låt lärare ägna sin tid åt undervisning – lämna dem inte i sticket! 

Lärarna lämnas i sticket när skolans huvudmän inte tar sitt ansvar för digitala läromedel. En ny rapport från Lärarnas Riksförbund visar att lärare saknar tillgång till digitala läromedel och istället tvingas att producera egna. 
 

 

 

 

 

 

 

Lärare i en digital skola – ett mer dynamiskt arbete
Mikael Bruér, lärare 7-9 vid Fagrabäckskolan i Växjö, skriver om vilka utmaningar och möjligheter som en digital skola kan ge. Att arbeta som lärare i en digitaliserad miljö förändrar delar av vår praktik.
 

 

 

 

 

 

 

Digitala läromedel ger oss tid att ge eleverna återkoppling

Tidigare satte lärarna på Henås skola själva ihop sina läromedel i svenska, vilket tog mycket tid och energi. Idag använder de Gleerups digitala läromedel och tiden kan användas till annat, till exempel att ge eleverna mer återkoppling på texter. 
 

 

Missa inga nyheter 2017! Prenumera på Gleerups nyehtsbrev.

 

Kategorier: Grundskola, Gymnasium, Digital skola, Pilotskola

Kommentera

 

* Obligatoriska fält

Jag godkänner villkoren genom att skicka kommentaren.