24 Maj 2016

Gästblogg Malin Wallander: Surfplattans smidighet underlättar undervisningen

Malin Wallander är lärare  i svenska och bild på S:t Olofsskolan i Sigtuna som är en av de fem skolor som ingår i forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter” som Gleerups driver tillsammans Atea och Samsung och som följs av forskare under tre år. Idag skriver Malin Wallander på vår gästblogg om sina erfarenheter av projektet. 

 

Lärare och elever, vi som är deltagare i projektet ”Det digitala lärandets möjligheter”, har snart avklarat ett helt läsår. Ett år där vi har arbetat på ett annorlunda sätt, för att jobba med surfplatta jämfört med datorer krävs ett nytt förhållningssätt. Mycket är sig likt men en surfplattas begränsningar har inneburit en frustration för en del samtidigt som surfplattans smidighet underlättat undervisningen för många. 

Frustrationen innebär att en surfplatta är begränsad, rent prestandamässigt men också att många program är begränsade och är förenklade varianter mot datorns versioner. Det blir ett hinder för eleverna och de känner att deras arbete blir drabbat eftersom de anser att de får ett sämre resultat. Ofta har jag fått höra att de önskar sig datorer istället för surfplattan. Men dock är detta snarare ett resultat av brist på tålamod från individen mot att faktiskt ge sig själv tid att lära känna arbetsmaterialet. Ingen av oss kan stressa fram inlärningen av ett nytt arbetsmaterial utan att ge det tid. 

Brist på tid
Är det något som vi upplever och känner av i skolan, är det brist på tid. Det är mycket som ska matas in under lektionerna samtidigt som vi i vissa moment ska hinna med att lära ut hur programmen fungerar. Strular det rent tekniskt under dessa moment ”stjäl” det tid av den vanliga lektionsplaneringen. I och med att vi alla använder smartphones och surfplattor antog nog vi att elevernas förkunskaper var djupare och i vår beräkning av olika arbetsmoment gav vi inte mer tid till eleverna att utforska programmen. Skulle jag få göra om detta året hade jag beräknat in ännu mer tid till dessa olika moment. Detta är ett verktyg som alla andra och man måste få tid att lära sig bruka det.

Smidighet
Framförallt, anser jag och flera av eleverna, att smidigheten med surfplattan gör undervisningen lättare. De kommer snabbt in i surfplattan och startar med lätthet upp de olika apparna. Återkoppling/feedback på elevers arbetsprocess i appar eller andra molntjänster t.ex. Onedrive, Onenote, är ett arbetssätt som underlättar vår undervisning. Eleverna kan lätt gå tillbaka och läsa sin feedback igen. Vi lärare kan dessutom lättare ha koll på huruvida eleverna fortsätter jobba utifrån feedback de fått. 

Digitala läromedel 
Med ett digitalt läromedel behöver eleverna inte hålla koll på några fysiska böcker då de är samlade på ett och samma ställe. Den digitala boken, som har allt material inläst, blir en extra bonus allra helst för de elever som behöver anpassad undervisning. 

Sedan är självfallet inte alla positiva till att läsa via sin surfplatta, många elever saknar en fysisk bok och de kan uppleva en stress över att de tappar bort sig lättare i den digitala versionen. Men återigen, det behövs tid för att lära sig något nytt och ta in och pröva nya arbetssätt.  

Dela planering  
Lärarmaterialet och möjligheten att dela med sig av sin egen planering i Gleerups Dela, som en annan variant av ”lektion.se”, gör det lättare för oss lärare att lägga till och skapa våra egna planeringar utifrån Gleerups digitala läromedel. Vi lärare ska kunna dela med oss mer av vårt arbete, istället för att uppfinna hjulet om och om igen. 

Läsåret har kantats av både framgångar och motgångar, det ska bli intressant att se hur de kommande två åren blir i detta projekt samt vad vi kan lära av varandra på de olika skolorna för att kunna optimera vårt arbetssätt med surfplattorna. 

Malin Wallander

Läs mer om projektet Det digitala lärandets möjligheter

Relaterade inlägg