Matematikportalen i klassrummet – direkt feedback ger motiverade elever

En stor fördel med nya digitala läromedlet Matematikportalen är att det underlättar för läraren att individualisera undervisningen och anpassa uppgifter till varje elevs behov. På Vikingaskolan i Lund berättar både lärare och elever att de uppskattar den stora mängden uppgifter och att få direkt feedback och medaljer!

Matematikportalen är ett helt nytt digitalt läromedel i matematik som bygger på individualisering och är helt adaptivt. Det täcker hela grundskolan från F-klass till och med åk 9. 

– Det speciella med Matematikportalen är mängden uppgifter. Det är spännande att som lärare få följa eleverna under lektionen, säger Helena Persson som är lärare på Vikingaskolan i Lund. 

Här har man under hösten börjat arbeta med Matematikportalen i åk 1-6. När vi gör ett besök i klasserna 4 a och 4 b går klasserna igenom och tränar på rektangelns omkrets.  

Eleverna gillar att jobba digitalt 
– Eleverna tycker det här är roligt och vill fortsätta. Och de tycker att det är spännande med digitalt arbete, säger Helena.

– Jag gillar att det finns en massa olika uppgifter och övningar på olika nivåer, säger Emma, en av eleverna.

Direkt feedback 
Matematikportalen innehåller en oändlig mängd av olika övningar, aktiviteter och problemlösningar med olika svårighetsgrader och ger eleverna omedelbar feedback. 

– Det är mycket positivt för eleverna att få direkt feedback. När de klarat en nivå får de medaljer. Det blir så tydligt för dem att när de presterar går de vidare upp en nivå, säger Helena. 

Individanpassade uppgifter
Att Matematikportalen är ett adaptivt digitalt läromedel innebär att uppgifterna individanpassas utifrån elevernas förkunskaper. Varje elev utmanas på sin nivå samtidigt som kunskaperna fördjupas och breddas vilket gör att varje elev kan lyckas med matematik.

– En stor fördel med Matematikportalen är möjligheten för eleverna att arbeta på olika nivåer under lektionen. De som har svårigheter med matten kan sitta och jobba på sin nivå och de som behöver extra utmaningar kan jobba på en högre nivå. Eleverna är positiva till att de ”hamnar på rätt ställe” utan att behöva visa det, säger Helena.  

– Jag gillar matte, det är lättare i Matematikportalen än i en bok. I boken måste man skriva här kan man bara klicka. Jag tycker om att man kan gå upp i nivå, säger eleven Sam.

Filmerna förklarar
I ”Supertränaren” jobbar eleverna med uppgifter där nivån anpassas helt utifrån hur eleven svarar på tidigare uppgifter. Så fort eleven behöver hjälp finns en stor mängd filmer som förklarar liknande uppgifter.

– Filmerna är bra - då förstår man hur man ska göra,  säger Solee, en av eleverna. 

Arbetar tillsammans 
Elvira och Amanda sitter och löser uppgifterna tillsammans:
– Jag gillar att man slipper sitta och skriva för hand. Här på i-paden får man göra olika uppgifter, säger Elvira.

– Det är bra att jobba tillsammans, inflikar Amanda. Då lär man sig bättre. 

Isak uppskattar att det hela tiden dyker upp nya uppgifter i Matematikportalen efter hand. 

– Det är bra att man kan träna på valfri uppgift. Jag gillar bäst Tabelläventyret, man tränar och ser hur snabbt man kan hela multiplikationstabellen, säger Isak.

Är du nyfiken på Matematikportalen? 
Läs mer och prova gratis tillsammans med dina elever i  30 dagar.