10 Feb 2016

Så skapar vi Gleerups interaktiva böcker – i samarbete med dig. Del 1: Lärarperspektivet.

Hur skapar vi de allra bästa digitala läromedlen som både tar tillvara dagens tekniska möjligheter och möter de behov som finns hos lärare, elever och skolledare? Svaret är samarbete. I en artikelserie presenterar vi fyra olika perspektiv på Gleerups interaktiva böcker. 



Som lärare har man ofta eget material som man vill använda i undervisningen. I Gleerups Dela sammanförs strukturerade läromedel med lärares egenskapade material. På Björkebyskolan i Järfälla har lärarna valt att satsa på dela-kulturen och att använda Gleerups Dela. Vi fick en pratstund med Ingrid Carlsson, lärare i SO och SVA.   

Björkebyskolan i Järfälla har varit pilotskola för Gleerups sedan 2014. Ingrid Carlsson, lärare i SO och SVA i årskurs 6-9, beskriver projektet att vara pilotskola: 

– Jag tycker det är roligt att vara delaktig. Det känns som att man gör resan tillsammans. Gleerups visar ett stort intresse hela tiden och skickar enkäter och vill höra hur det går. Vi hör av oss ganska ofta till Gleerups och kommer med frågor och synpunkter. Det  är bra utbyte för att få fram bästa produkten. Det känns kul! 


Vad ser du och dina elever för fördelar med interaktiva böcker?
– Som SO-lärare måste jag säga att innehållet är fantastiskt i Utkik, som är det digitala läromedlet vi jobbar med. Jag är jättenöjd med alla övningar och materialet. 

– Sedan är det tillgängligheten, att det är så lätt att komma åt sin interaktiva bok. Oavsett om man glömt datorn eller inte har den laddad, kan man komma åt läromedlet från mobilen. Man kommer lätt åt läromedlet hemifrån och föräldrar kommer lätt in. Det är inget strul. 

Gleerups Dela
– Jag tycker att Dela-funktionen i Gleerups interaktiva böcker är fantastisk. Jag kan lägga till och dela material jag själv skapat med mina kollegor, med mina elever men också med andra lärare som använder samma läromedel. 

– Dessutom får jag det samlat på ett och samma ställe. Jag tycker att jag får en bra överblick om eleverna delar sina inlägg med mig. Jag kan ställa en enkel fråga och de svarar och jag behöver bara scrolla igenom för att kolla om alla är med på tåget. 

Kollegialt lärande 
– Jag ingår i en ämnesgrupp som är van att dela. Vi har delat i många, många år. Vi gör allting tillsammans och har därmed sett fördelarna med det. Jag tycker alla ämnesgrupper borde dela mer.  

– Med Gleerups interaktiva böcker har vi ett bra material att utgå från och samarbeta kring. Det blir väldigt konkret. Med dela-funktionen i de interaktiva böckerna kan vi i ämnesgruppen dela våra gemensamma planeringar på ett enkelt sätt. Det förenklar vår samplanering och bidrar till det kollegiala lärandet.

– Vi har valt att lägga vår kollegiala lärartid en gång i månaden på arbetet med interaktiva böcker. Målsättningen har varit att alla i ämneslaget ska använda funktionerna i de interaktiva böckerna så mycket som möjligt, att vi ska dela mer, få en bättre dela-kultur och öka den digitala kompetensen. En målsättning är också att det ska bli mer lättillgängligt för eleverna. 

Läs mer om Gleerups Dela

 

Relaterade inlägg