Teknik och felsökning

Teknik

  • Fungerar Gleerups digitala läromedel även på surfplattor och mobiler?

    Gleerups digitala läromedel är plattformsoberoende och fungerar på PC, Mac, Chromebooks, surfplattor och mobiler. Information om tekniska krav hittar du här

  • Fungerar alla funktioner även på en mobil?

    Vissa  administrativa funktioner fungerar inte på mobil. För att arbeta optimalt med till exempel vissa laborationer så rekommenderar vi en skärm om minst 10 tum.

  • Varför blir det stor bokstav i iPaden när jag fyller i en interaktiv övning?

    Din iPad är inställd så att det automatiskt blir stor bokstav i början av texten i ett skrivfält. För att ändra denna inställning, klicka på Inställningar - Allmänt - Tangentbord - Automatiska versaler.

  • Hur rensar jag cookies och webbhistorik (cachar) i min webbläsare?

     Alla webbläsare har en funktion där man kan ta bort historik och rensa från cache (temporära filer som webbläsaren sparar på din dator). Leta upp funktionen och välj att radera all historik och cache så långt bak i tiden som det är möjligt. Nedan finner du länkar till information om hur du går tillväga för respektive webbläsare.

    Mozilla Firefox

    Google Chrome

    Safari 

    Microsoft Edge 

  • Hur uppdaterar jag webbläsaren Google Chrome?

    Vi rekommenderar alltid den senaste versionen av Google Chrome som standardwebbläsare för Gleerups digitala läromedel.

    Så här kontrollerar du att du har den senaste versionen av din Google Chrome som webbläsare: 

    - Uppe till höger i ditt webbläsarfönster finns det en meny som utmärks av tre prickar (lodrätt lagda). Klicka på den.
    - Klicka på menyvalet “Hjälp”.
    - Klicka på menyvalet “Om Google Chrome”.

    En sida öppnas där det står vilken version du har. När du öppnar den så kollar den också om du behöver uppdatera, och på de  flesta datorer uppdateras versionen automatiskt. Du kan behöva klicka på “Starta om”-knappen som dyker upp i detta skede.

    Google Chrome

     

  • Hur läser jag skrivbara pdf:er i min Chromebook?

    I Gleerups digitala läromedel förekommer ibland pdf:er som i regel är avsedda för utskrift på papper. I några enstaka fall är dessa pdf:er skrivbara. Om du använder Chromebook men inte har tillgång till Adobe Reader kan du använda molntjänster. 

    Molntjänster utanför Gleerups digitala läromedel använder du förstås under eget ansvar och det är upp till dig att bedöma säkerhet och användning. Gleerups ger ingen support för externa tjänster.

  • Varför kan jag inte se mitt läromedel när jag loggat in?

    Kommer du in men hittar inte ditt läromedel? Din licens kan ha löpt ut. För att åter få tillgång till den måste du köpa den igen. Det kan du göra via din återförsäljare, via gleerups.se eller genom att kontakta Gleerups support. 

  • Det digitala läromedlet fungerar inte i min webbläsare, vad ska jag göra?

    Gleerups digitala läromedel är framtagna enligt den senaste tekniska standarden för webbpublicering, HTML5. Alla webbläsare kan inte fullständigt korrekt återge webbsidor byggda enligt denna standard. Vi rekommenderar den senaste versionen av Google Chrome som standardwebbläsare för Gleerups digitala läromedel. Mer utförlig information hittar du under Tekniska krav.

    Vissa tillägg som du installerat i din webbläsare kan göra att Gleerups digitala läromedel inte fungerar som de ska. Undersök detta genom att avaktivera alla tillägg, uppdatera sedan sidan och logga därefter in i dina läromedel igen. Därefter kan du aktivera ett tillägg i taget för att se vilket det var som störde. Nedan hittar du länkar till information om hur du går tillväga för att avaktivera tillägg  för respektive webbläsare.
     
    Google Chrome
     
    Safari

    Firefox

Felsökning elevresultat