Reflektionshandboken för pedagoger

Bok
Vi säljer ej till elever/privatpersoner, läs mer här Vi säljer ej till elever/privatpersoner, läs mer här

Hur kan man tänka kring sitt arbete och sin yrkesroll, ensam och tillsammans med andra? Och på vilket sätt är denna reflektion viktig för oss och för arbetet? Det är utgångspunkten för den här boken.

Reflektionshandboken för pedagoger är en hjälp för lärandeorienterad reflektion. Den behöver inte läsas från pärm till pärm, utan den fungerar som en uppslagsbok med riktlinjer för hur reflektion kan bli ett stöd i din yrkesverksamhet.

”Reflektion är ett verktyg för professionsutveckling. Som pedagog är det viktigt att reflektera över praxis för att synliggöra de egna teorierna, värderingarna och handlingarna. Den här boken klargör vad reflektion är och hur reflektionsprocessen konkret kan användas för utveckling av den egna verksamheten. Den vänder sig både till lärarstudenter och verksamma pedagoger.” - Christine Engström, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Boken har ett praktiskt fickformat.

Översättning: Hans Dalén
Fackgranskning: Christine Engström, Göteborgs universitet

Kristin Bie har arbetat som lektor vid sjuksköterskeutbildningen, och då särskilt med reflektion vid vägledning av studenter. Hon arbetar i dag vid utvecklingscentret i Björgene där hon leder etikrådet för hälso- och omsorgsarbete och anordnar kurser för etikvägledare.

  • Artikelnr: 40688255
  • Sidor: 128
  • Upplaga: 1.11
  • Utgivningsår: 2014