Lärande i musik - barn och lärare i tongivande samspel
Prova

Lärande i musik - barn och lärare i tongivande samspel

Bok
Privatkund? Läs mer här

I de senaste skolreformerna har musiken fått en tydligare framskrivning i förskolans och framförallt grundskolans mål. Musik är viktigt, men reduceras ofta till något som ”bara” är kul. Med den här boken vill författarna visa att musikundervisning ytterst handlar om att göra barn till aktiva medskapare i olika musikkulturer, både som lyssnare och utövare. För att åstadkomma detta behöver lärare som undervisar i musik, liksom lärare i andra konstnärliga ämnen, utveckla ett professionellt och gemensamt språk för att tala (och tänka) om sin praktik.

Lärande i musik visar hur man kan förstå lärande och undervisning i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Författarna tar upp centrala musikpedagogiska frågor såsom fritt skapande, improvisation och komposition och inte minst hur professionella medskapare i form av lärare kan stötta barns musikaliska lärande. Ett av bokens budskap är vikten av samspelet mellan barn och lärare i lärsituationen Hur kan läraren genom lyhördhet och genom att ställa frågor som utgår ifrån barnets egna upplevelser berika barns erfarenheter och uttryck i musikämnet?

Boken förenar empirisk forskning och teori och innehåller en mängd konkreta exempel från förskolan, grundskolan och fritidshemmet. Den tar upp flera principer för lärande och undervisning i estetiska ämnen, vilket gör att den även kan användas i kurser inom till exempel kultur, estetik och kommunikation.

Författarna är verksamma vid Linnécentret för forskning om lärande och medier (LinCS) vid Göteborgs universitet. De har forskat mycket om yngre barn och lärande i musik och har två större forskningsprojekt bakom sig, det senaste är ett internationellt EU-projekt om barns skapande med en ny musikteknologi.

”Vi har tänkt mycket på klassikern Kreativitet i barndomen av Vygotskij när vi skrivit boken. Den är bra och vi vet att den ofta läses i lärarutbildningen, men det har hänt mycket inom den sociokulturella teoritraditionen sedan dess, och även i samhället i stort. Det hoppas vi blir synligt i vår bok!”

 

  • Artikelnr: 40687630
  • Sidor: 120
  • Upplaga: 1.2
  • Utgivningsår: 2014
  • Recensioner

    Del av recension från BTJ
    Häftepos: 14124029
    Lektör: Barbro Sörenson


    Musikundervisning är inte bara att låta eleverna ha kul, och musiksalen får inte reduceras till en replokal. Läraren måste våga vara just lärare. Att möta eleverna på den nivå "där de befinner sig" betyder inte att läraren inte skall föra dem vidare. Boken visar hur musikläraren kan stötta barnens utforskande av musikens värld och ge dem verktyg till detta, hur de kan göra barnen uppmärksamma på olika egenskaper hos musiken och låta dem upptäcka och benämna de musikaliska begreppen, samt hur de kan lära dem att kommunicera och sedan i samtal med lärare och kamrater reflektera över det egna musicerandet eller lyssnandet. Framställningen bygger på modern forskning och är genast praktiskt tillämpbar. I författarnas sociokulturella perspektiv finns många referenser till den ryska teoretikern Vygotskij. En väl strukturerad text på ett klart och vårdat språk gör läsningen till ett nöje.