Publiceras i BTJ-häftet nr 2, 2022.
Lektör Linus Björk
När man är del av en profession där man konstant arbetar med andra människor, kommer det förr eller senare ofrånkomligen att uppstå etiska konflikter för den verksamme. I det läget kan omgivningen förvänta sig att den professionella yrkesutövaren agerar utifrån en medvetenhet om lagstiftning, etiska spörsmål och övrig yrkeskunskap. När man ställs inför problem av sådan art, finns krav att det inte blott är magkänslan som styr. Det gäller lärare i lika hög grad som andra professioner och semiprofessioner. Hur ska läraren förhålla sig till det här i sin verksamhet? Etik i professionellt lärarskap behandlar detta med både blivande och varande lärare som målgrupper. Etisk teori, fallbeskrivningar och en sammanfattande avslutning ger gott underlag för seminarie- och arbetslagsdiskussioner på en högre nivå än just den känslomässiga responsen. I denna tredje upplaga har författarna framför allt tagit hänsyn till ändrade riktlinjer för den svenska förskolan och skolan likväl som till nyare forskningsresultat.