Involvera eleverna – tips för en smidig terminsstart med digitala läromedel

Terminsstart och dags att komma igång med de digitala läromedlen i klassrummet! Något av det viktigaste är att inkludera eleverna, menar läraren Niklas Garnham. Digitala läromedel ger helt nya möjligheter för undervisningen och här delar Niklas med sig av sina bästa tips för att dra mesta möjliga nytta av de digitala läromedel redan från terminsstart.

Niklas Garnham är lärare på Ringsjöskolan och har arbetat med digitala läromedel sedan fem år tillbaka. Han brukar lägga lite extra tid vid läsårsstart för att lära eleverna hur läromedlen fungerar, något de alla har nytta av senare. Här kommer hans bästa tips för att komma igång med digitala läromedel.

Inkludera eleverna

– Jag har upptäckt att ju bättre mina elever förstår hur det digitala läromedlet är uppbyggt, desto större nytta har de av det, säger Niklas. 

Niklas väljer att lägga 10-15 minuter per lektion vid terminsstart för att gå igenom olika funktioner i de digitala läromedlen och väljer ut en funktion i taget. Framförallt så får eleverna tid till att testa. 

– Ett digitalt läromedel ska användas dynamiskt, men för att vi ska kunna arbeta med det så måste vi bli experter på hur det fungerar, säger Niklas.

När eleverna väl väl förstått hur de kan använda funktioner som till exempel talsyntesen och de har lärt sig hur de kan justera den, så är det fler som använder funktionen. 

– Alla fördelar som digitala läromedel har blir helt meningslösa om eleverna inte kan hantera alla funktionerna. Genom att lägga tid tillsammans med eleverna lär de sig det mesta om sina läromedel och blir riktigt skickliga, säger Niklas. 

Alla fördelar som digitala läromedel har blir helt meningslösa om eleverna inte kan hantera alla funktionerna. Genom att lägga tid tillsammans med eleverna lär de sig hur det är uppbyggt och har större nytta av det. 
Niklas Garnham

Ta vara på möjligheten att anpassa till varje elev

– Den största fördelen med digitala läromedel är tillgänglighet för alla! Att anpassa undervisningen till varje elev är en skyldighet jag har som pedagog. Här kan jag möta många anpassningar på ett ställe istället för att använda olika hjälpmedel, säger Niklas. 

– Digitala läromedel hjälper mina elever, på så många sätt: auditiva (filmer, inspelade genomgångar), visuella (text och bild) eller taktila (uppdrag där saker ska skapas, samlas eller ritas) - det finns något för alla, säger Niklas. 

Använd allt lärarmaterialet 

Niklas rekommenderar kollegor som börjar jobba med digitala läromedel att ge det en chans och ha en fördomsfri inställning. 

– Ha inte inställningen att det kommer bli jobbigt eller svårt. Tro inte på att man inte skriver för hand - skapa förutsättningar istället som gör det meningsfullt att skriva - så kommer det att bli väldigt, väldigt bra, säger Niklas. 

– Viktigt att ta sig tid till att läsa igenom lärarmaterialet! Här finns massor av kunskap som vi absolut ska dra nytta av, avslutar Niklas.

Prova du också!

Har du ännu inte provat Gleerups digitala läromedel? Vill du upptäcka möjligheterna med digitala läromedel du också? 

Prova valfritt läromedel gratis i 30 dagar – välj stadium så är du snart igång!

Ja, jag vill prova!

02 Aug 2022