Källkritik med Källspanarna består av de två handböckerna Källkritik med Källspanarna F-3 och Källkritik med Källspanarna 4-6. Handböckerna innehåller färdiga lektionsförslag med tillhörande kopieringsunderlag. Det finns en progression från förskoleklassen till och med årskurs 6. Målet är att i enlighet med kursplanerna i de olika ämnena öva den källkritiska förmågan. De källkritiska frågorna kopplas till de sex Källspanarna Vem, Vad, Jämför, När, Hur och Varför.
Källkritik med Källspanarna passar dig som
vill hjälpa eleverna att utveckla förmågan till informationssökning och förmågan till ett källkritiskt förhållningssätt
vill ha det källkritiska förhållningssättet kopplat till kursplanerna i de olika ämnena
vill ha stöd, struktur och konkreta lektionsförslag från förskoleklass till åk 6.
Författare
Liselott Drejstam är skolbibliotekarie. Hon arbetade tidigare på Hjulsbroskolan i Linköping som fick motta priset som Årets skolbibliotek 2015. Emma Lund har varit 1-7 lärare i svenska och SO men är numera rektor. Författarna har föreläst om undervisning om källkritik.
Ur avhandlingen Barn, kritiskt tänkande och källkritisk undervisning - Källkritisk undervisning i grundskolans tidiga år, med utgångspunkt i yngre barns tänkande av Yvonne Andersson och Linda Hjalmarsson
Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier Grundlärarprogrammet, Examensarbete 2
[…]
Hur är nya läromedel utformade i syftet att utveckla elevernas kritiska tänkande och källkritiska förmåga?
[…]
Konkreta inslag
Centrala i läromedlet är sex små figurer; källspanare. Dessa fungerar som bildstöd för att förstärka och tydliggöra de källkritiska frågorna: Vad, Vem, Hur, Varför, När och Jämför. Figurerna är färglagda, något som kan verka motiverande för eleverna, och används konsekvent genom hela läromedlet.
Läromedlet är strukturerat årskursvis med konkreta tips i en tydlig progression. Dessutom föreslår läromedlet varierande och kreativa arbetsmetoder som eleverna är vana vid; skriva och rita, klippa och klistra, samtala, sortera osv. För att skapa förförståelse för texter använder sig läromedlet utav konkreta frågor utifrån bokstäverna; R U S T A R, vilket blir ett minnesstöd för eleverna.
[…]
Elevnära inslag
I Källkritik med källspanarna F-3 är illustrationer, tips och exempel hämtade från elevernas vardag, vilket gör det lätt för eleverna att relatera till. Vidare bygger läromedlet på igenkänning, då det involverar elevnära erfarenheter av exempelvis tv-program, skogspromenader, bondgårdsdjur, högtider och tidningar.
[…]
Ämneskopplade inslag
Läromedlet Källkritik med källspanarna F-3 är tydligt ämneskopplat till läroplanens kunskapskrav och centrala innehåll, i svenska och SO för åk F-3. Förslag på temaarbete i årskurs F är bondgården. I årskurs 1 föreslås tema året och i årskurs 2 finns tema rymden som arbetsområde. I årskurs 3 anges forntiden som arbetsområde. Alla dessa arbetsområden är vanligt förekommande i undervisningen för dessa årskurser, vilket visar på att källkritiken i detta läromedel kopplas till redan existerande ämnen.