Gästblogg av Helena Kvarnsell: Mer samarbete än någonsin på BETT


Vi bad vår pilotlärare Helena Kvarnsell, NO- och tekniklärare på Björknässkolan i Nacka, att gästblogga och dela med sig av sina tankar från BETT-mässan i London i förra veckan.
 


Jag fick än en gång chansen att åka till London i januari för att bland annat gå på en stor mässa som heter BETT. Min BETT-vecka började redan på tisdagen då jag var på en träff med andra lärare från Europa och som alla på olika sätt brinner för användning av IT i undervisningen. En del av dagen ägnades åt ”SpeedGeeking” vilket innebar tillfälle för oss att dela med av oss av hur vi jobbar med våra elever och efter en kort presentation på ca fem minuter gavs åhörarna chans att ställa frågor och föra samtal om det vi just delat. Jag fick en hel del nya idéer faktiskt. De mest spännande uppslagen tyckte jag var de som handlade om samarbete i olika varianter, dels mellan elever i klassen men också mellan lärare runtom världen. Jag är med i ett globalt lärarnätverk och det underlättar att hitta samarbetspartners för mina elever i andra världsdelar. Vi borde alla ta vara på den chansen som internet, översättningsverktyg och nätverk ger oss för samarbete inom och utanför landet. 

På onsdagen trampade jag runt hela själva mässhallen för att leta reda på spännande montrar, grejer, tankar, inspiration och för att kolla runt lite efter årets trender. Det som slog mig är att det är väldigt många fler delnings-lösningar nu än 2008 då jag var på mässan för första gången. Det är olika molntjänster, program, verktyg och andra lösningar där eleverna kan publicera sina alster för andra. Det finns också en hel del lösningar för lärare att dela material med varandra. 

Under torsdagsförmiddagen lyssnade jag på Samantha Becker från New Media Consortium när de presenterade: The 2015 NMC Technology Outlook for Scandinavian Schools: A Horizon Project Regional Report. Detta var ju förstås extra spännande eftersom jag hade äran att vara med i den som expert. Snacka om samarbete att ta fram den! Vi (ca 50 experter från Sverige, Norge och Danmark) har varit inne och redigerat i samma wiki för att tycka till om trender vi ser om teknik i skolan. Under en del av av arbetet med wikin satt jag dessutom uppkopplad via messenger med en av mina vänner som också var med som expert i panelen så att vi kunde hjälpa varandra att förstå uppdraget vi fått. Jag tror att vi lärare behöver professionella nätverk för att jobba effektivare, lära oss av varandra och dessutom ha lite roligt.

På eftermiddagen ledde jag temavandringar på temat Digitala verktyg i matte/NO/teknikundervisningen. Jag hade med mig ungefär tio personer varje gång och de fick en knapp timmes promenad på mässan där jag berättade om mitt sätt att se och inspireras av montrarna. 

Under fredagen lyssnade jag på några seminarier i Datorn i Utbildningens program, det första handlade bl.a. om elever som skrev kokböcker tillsammans, i någon form av wiki, där de som lagat efter receptet kunde gå in och redigera, komma med bra tips på hur man kan byta ut råvaror mot andra osv. Efter det seminariet lyssnade jag på Ingrid Carlsson, från Björkebyskolan, som berättade om hur hon använder Gleerups interaktiva böcker med sina elever och hur hon och hennes kollegor delar med sig av sitt material inom läromedlet. Se där, ännu ett exempel på samarbete. Jag och Marcus Ander, Gleerups, har ju åkt ”land och rike runt” senaste året för att försöka sprida vårt budskap om dela-med-sig-kulturen och jag måste säga att det värmer mitt dela-hjärta att se så många exempel på att samarbete, kollegialt delande och nätverk under veckan i London. Jag tror att det är viktigt att vi lärare inser att vi behöver varandra och att det aldrig varit lättare att hålla kontakten med kollegor runt om världen.

Vill ni komma i kontakt med mig hittar ni mig via Twitter som @helenakvarnsell eller via min blogg matteochno.


Helena Kvarnsell