En 100% digital skola ur en förväntansfull rektors ögon

Idag bloggar Jenny Nyberg, rektor på Oxievångskolan i Malmö om vägen till en digital skola ur ett rektorsperspektiv. Oxievångskolan är en av Gleerups pilotskolor.

 

Så var vi äntligen på väg. Min dröm som varat i många år hade äntligen gått i uppfyllelse. Vår skola var nu en 100 % digital skola. Måndagen, då vi delade ut våra Cromebooks, var en lång arbetsdag tillsammans med ett härligt gäng lärare och en driftig IKT-pedagog. När klockan slog 18 ringlade en lång kö av förväntansfulla barn och vuxna utanför Oxievångsskolan. I handen höll de hårt ett kontrakt och ögonen glänste av höga förväntningar, nästan som på julafton. Innanför skolans portar hade lärare jobbat i några timmar på att förbereda sig för en digital skola. 

En av två pilotskolor i Malmö stad 
Under kvällen presenterade vi arbetet med GAFE, som varit igång ett tag, och vår gemensamma bedömningsportal Infomentor. Så kom vi äntligen till delen då vi skulle presentera våra nya digitala läromedel. Genom att få vara en av två pilotskolor i Malmö Stad som arbetar med Gleerups digitala läromedel har vi möjligheten att interaktivt kommunicera med våra elever i en digital läromedelsvärld.

Lärarna kan infoga eget material
Det digitala läromedlet är 100% kompatibelt med GAFE och till våra lärares stora förvåning kunde de infoga egna dokument in i ett redan skapat läromedel. När kvällen närmade sig sitt slut slöt jag och mina två IKT-pedagoger upp i mediateket för att agera Helpdesk under kvällen. 

Loggar in i Gleerups portal 
Till många föräldrars stora förvåning sitter där skolans stolta rektor och hjälper elever och föräldrar att logga in i Gleerups läromedel. Varje gång en ny elev tar sig in genom portalen går det ett sus genom luften.

 –Wow vilka vackra böcker … eller 

– Får jag nu alltid nya böcker?

 – Kan man skriva här? 

Till föräldrarnas stora glädje döljer sig ett antal filmer bakom varje nytt område där eleven skapar förförståelse inför lektionens genomgång.

Spännande lektioner 
Så har två dagar förflutit och spännande lektioner flyter fram på Oxievångsskolan. Elever som tidigare varit svåra att fånga i klassrummet arbetar aktivt under dagens mattelektion. Olika geometriska figurer sprider sig på skärmen i programmet Geogebra och snabbt kopplar läraren dagens lektion till matteläromedlet på Gleerups. Läxan till nästa lektion blir att tillverka tre olika geometriska figurer och dessutom titta på uppstartsfilmen till kapitlet i Geometri. Aldrig förr har jag heller aldrig sett så många lärares ögon glänsa över att de delat ut årets läromedel i kemi till samtliga elever.

100% digital skola? 
Så vad innebär nu en 100% digital skola för oss? Vi tror på mer inspirerade lektioner där elever och lärare interagerar kring kurslitteratur, eget producerat material och en gemensam bedömningsportal. Detta kopplat till bedömning för lärande och ett språkutvecklande arbetssätt. Vårt mål är att öka lusten att lära och ge våra elever mer utmanande lektioner som i sin tur ökar skolans måluppfyllelse. Utmaningen blir att ständigt utmana skolans pedagoger till att nyfiket hungra efter ny digital kunskap.

Jenny Nyberg 

Tisdagen den 1 nov har du chansen att lyssna till Jenny Nyberg på Gleerups After SETT-mingel för rektorer och IKT-ansvariga.  Boka in redan nu!