– Bra överblick över elevernas alla övningar med interaktiva boken

Idag skriver Michael Haglöf, pilotlärare på Sätra skola i Sandviken, på vår pilotblogg om hur användandet av dator och digitala läromedel i undervisningen tillför en ny dimension i lärandet.
 



Redan 1996 då jag tog min lärarexamen i Gävle var jag väldigt intresserad av hur man skulle kunna använda sig av datorn i undervisningen. Mitt examensarbete hette därför ”Internet i skolan” och jag undersökte där hur man skulle kunna använda sig av Internet i sitt skolarbete och om det kunde tillföra en dimension i lärandet. Min slutsats var: Ja!

Nu sitter jag här nästan 20 år senare på en F-6 skola i Sandvikens kommun där alla eleverna har sin egen Laptop och där jag har ett klassrum utrustat med bildkanon, ljudsystem och en ”smart” whiteboard. Vi har även tillgång till kameror, filmkameror och färgskrivare. Givetvis har vi även ett nätverk som är pålitligt och i stort sett alltid fungerar (vilket inte alltid var fallet för ett par år sedan). Utvecklingen har gått fort och nuförtiden upplever jag att tekniken nästan alltid fungerar vilket gör att jag kan fokusera på pedagogiken och lärandet hela tiden (jag behöver inte extraknäcka som IT- tekniker var och varannan dag). 

Då kommer vi till nästa problem – nu har vi kraftfulla verktyg men hur ska vi använda dem?

Digitala läromedel
Med ljus och lykta letar nu pedagoger över hela landet efter användbara sidor, bra program och efter digitala läromedel.  Det är inte alltid helt lätt att hitta något som är bra. Just läromedlen som hittills funnits har känts som digitaliserade pappersböcker som inte tagit tillvara på alla de möjligheter som faktiskt finns. Ofta har de digitala hjälpmedlen vi har inte kunnat användas fullt ut – tills nu…

Vi började som pilotskola hösten 2014 och själv så började jag använda den interaktiva boken Happy direkt i min sexa och för första gången hittade jag en bok som jag skulle vara villig att betala för. Här har man börjat ta tillvara på de möjligheter som våra plattformar (Laptop, Ipad och Chromebooks) har. Det jag uppskattade mest var att jag fick en överblick av alla de övningar som eleverna arbetat med (även om en del behöver utvecklas…). På ett lätt sätt såg jag vem som gjort vad och jag hade möjlighet att gå in och ge respons direkt i övningen. 

Samlat på samma ställe
Det som också fungerat utmärkt är att eleven alltid har tillgång till sin bok (om man har uppkoppling dvs.) och att talsyntesen fungerar bra. Det gick väldigt fort för eleverna att lära sig att använda den och eftersom jag lägger anteckningar i boken där det står vad de ska arbeta med finns det mesta samlat på samma ställe. Jag lägger länkar till våra bloggar och till andra lärresurser som vi använder. Det vi saknat (både elever och pedagoger) är lite roligare sätt att lära in ord på – lite spel där orden från wordlist finns har efterfrågats (men det kanske kommer). Lite mer filmer hade boken inte heller mått dåligt av…

Jag har även använt Utkik biologi och Utkik historia i min fyra och även där har jag mestadels bara bra saker att säga. Har använt dem lite för lite för att kunna ge något riktigt omdöme ännu.

Prima Svenska som jag fick nu i januari till min 4:a har vi kört mycket från nu. Det jag och mina fyror gillar med den är att det varit spännande texter (vi arbetar med temat ”Min Dröm” nu) och riktigt bra uppgifter där man verkligen får använda sig av alla sinnen. Ska bli kul att se om alla teman kommer att vara lika bra som det första!

För att runda av det hela måste jag säga att vi på vår skola är mycket nöjda än så länge. Nästa blogginlägg ska vi låta eleverna komma med tankar och reflektioner kring de digitala böckerna som vi använder och vilka funktioner de uppskattar mest.

Michael Haglöf, Förstelärare/Grundskollärare 1-7 SV/SO, Eng.

Uppgiftsbloggen

Klassbloggen