Världen förändras och dina läromedel med den

Världen förändras i snabb takt. Därför måste ett digitalt läromedel alltid vara uppdaterat efter såväl läroplan som aktuella händelser. Vare sig det är en ny nobelpristagare, en ny president, eller en ny vetenskaplig upptäckt som påverkar vårt samhälle så ska det förstås också synas i ditt läromedel. 


Vi lever i en tid som ställer stora krav på källkritik, aktualitet och pedagogisk beredskap.  Ett bra digitalt läromedel  måste idag självklart leva upp till dessa krav och samtidigt ge dig som lärare ett aktuellt innehåll av hög kvalitet, utformat efter Lgr 11 respektive Gy11.

Christoffer Eideberg är en av de lärare som anväder Gleerups digitala läromedel:

– Vi använder Gleerups digitala läromedel och uppskattar att de är ständigt uppdaterade. Det har inneburit att tiden som vi pedagoger lägger på att granska och komplettera läromedlen har minskat betydligt, säger Christoffer Eideberg, lärare på Bjerred Montessori.

Lägger värdefull tid på att uppdatera och komlpettera
För många lärare är det fortfarande vardag att behöva lägga värdefull tid på att uppdatera och  komplettera gamla läromedel. Trots att Sveriges elever har rätt till en likvärdig utbildning lever vi i en verklighet där det på vissa skolor förekommer gamla, slitna läromedel från innan Lgr 11 eller Gy11 medan andra elever möter ett ständigt uppdaterat och aktuellt innehåll. 

Det betyder att det ser mycket olika ut mellan olika kommuner och skolor. Alla Sveriges lärare och elever bör ha tillgång till uppdaterade läromedel. Därför utvecklar vi på Gleerups digitala kvalitetsläromedel anpassade till vår tids lärande.

Digitala läromedel i ny skepnad
Till hösten 2017 kommer Gleerups digitala läromedel i en helt ny skepnad. Du möts av ny design, massor av nya funktioner, fler ämnen och nya möjligheter för navigation och överblick. De digitala möjligheterna utnyttjas fullt ut för att levandegöra ett aktuellt kvalitetsinnehåll. 

– När vi har utvecklat de nya funktionerna har vi utgått från den respons vi fått från de elever, lärare och skolledare som redan använder Gleerups digitala läromedel, säger Marcus Ander, konceptansvarig digitala läromedel, Gleerups. 

Nytt sätt att navigera ger förbättrad översikt
Ett önskemål har varit att enklare få överblick i läromedlet. Genom ett nytt sätt att navigera skapas nu en förbättrad översikt av innehållet.

– Du kommer att kunna välja mellan den klassiska textbaserade innehållsförteckningen och en ny visuell översikt.  Här visas innehållet utifrån avsnitt eller medietyp. Olika sätt passar olika situationer. Dessutom är allt sökbart, säger Marcus. 

Delad vy efterlängtad bland elever
En annan nyhet är delad vy, som gör att man kan vara på två ställen samtidigt i det digitala läromedlet  utan att tappa orienteringen. 

– Till exempel kan eleverna arbeta med övningar i den ena  vyn samtidigt som de läser text eller ser på film i  den andra vyn. Detta är något som efterfrågats bland elever och känns jätteroligt att nu kunna presentera, säger Marcus. 

Bygg egna planeringar och teman
Ett helt nytt planeringsverktyg för lärare är en annan nyhet.

– Med det nya planeringsverktyget bygger du som lärare egna planeringar och teman.  Du kan kombinera eget material, filmer och länkar med innehåll från ett eller flera läromedel. På så sätt skapar du egna teman och planeringar som passar dig och din undervisning och som du kan dela med dina elever eller kollegor, avslutar Marcus. 

Läs mer om Gleerups digitala läromedel och prova själv.