Lyckad matte med Lyckotal
Linda Marmberg och Helén Ekdahl på Geijerskolan i Malmö använder matematikmaterialet Lyckotal i årskurs 1. De berättar hur det är att jobba med materialet och vad deras elever i tycker om Lyckotal.
– Jag älskar matte och jag vill att eleverna ska älska matte. Om de har kul när de lär sig, så lär de sig bättre och då tycker de att det är kul, säger Helén. Och barnen blir glada när vi ska ta fram våra Lyckotal.
En luftig och trevlig layout med bilder som tilltalar barnen är saker som Helén uppskattar med Lyckotal. Att det finns tydligt bildstöd, t.ex. exempelbilder på hur man gör en räknesaga är andra saker som gör att barnen lättare förstår hur de ska lösa uppgifterna.
– Det är även bra att det blir mer text i Lyckotal 1b. Det gör att eleverna lär sig att läsa vad de ska göra och det kommer att underlätta för dem längre fram. Helén gillar att lärarhandledningen inte är alltför mastig. Hon tycker det är roligare att kunna lägga till eget material, än att känna att man inte hinner med.

Utvärderingshäftena är också mycket uppskattade:
I klassrummet
I Lindas klassrum är det halvklass den här lektionen. Eleverna arbetar på egen hand i sina matteböcker och Linda går runt för att svara på frågor och hjälpa den som behöver.
Eleverna är nöjda med boken. De flesta tycker att den är fin, rolig och ganska lätt.
– Det är lagom många uppgifter i boken. Layouten är luftig och skön. Barnen gillar bilderna och de ger också bra stöd, fortsätter Linda. Nya avsnitt inleds alltid med tydliga bilder med konkreta exempel på hur man löser uppgiften. Det gör att många elever kan gå ifrån det laborativa materialet tidigare.
Men att det finns spel och praktiskt ”plockmaterial”, som till exempel klossar och papperspengar, till böckerna är väldigt bra – det är både elever och lärare överens om.
– Vi använder klossarna till att räkna och lägga i högar, berättar Kajsa. Linda är också positiv till ”Skola och hem”-sidorna med uppgifter som passar bra att samtala kring. De sidorna får eleverna med sig hem i läxa.
Linda har inte upplevt några problem med att komma igång med att undervisa med Lyckotal.
Lärarhandledningen sparar tid
Lärarhandledningen är tänkt som ett stöd för läraren och på frågan om det finns någon särskilt i handledningen som Linda är hjälpt av så svarar hon att hon uppskattar att det finns gott om övningsuppgifter att göra tillsammans med barnen.
Eleverna trivs med Lyckotal
– Jag gillar de gula sidorna när man ska göra mönster och linjer.
– Att göra plus och minus i min Lyckotal är roligast, säger Philip.
– Jag tycker om att göra prov, säger Sarah. Och så gillar jag sidan med klockorna och den med godispåsen.
Några av eleverna har den s.k. ”hundrarutan” bredvid sig. Jag frågar Tindra hur hon använder kortet.
– Det hjälper mig när jag ska räkna minus. Då kan jag titta på den siffran och räkna bakåt, förklarar hon.

Timdra berättar också att hon just nu arbetar i sitt utvärderingshäfte, men att hon tycker bäst om att jobba i den ”riktiga” boken.
Linda kan också berätta att hon ser att barnen får bra resultat. De allra flesta klarar t.ex. att lösa uppgifterna i utvärderingshäftena.
Både Linda och Heléne fortsätter med Lyckotal i sina klasser till hösten.