10 Apr 2018

Få eleverna att kommunicera på engelska

Hur fångar du intresset hos eleverna i din engelskundervisning? Vad krävs för att få dem att prata engelska under lektionen? Hur kan läromedlet frigöra lärartid? Vi fick ett samtal med lärarkollegorna Malin Hallenberg och Catti Brokvist på Rödsleskolan i Oskarshamn om utmaningar i engelskundervisningen och hur de ser på användandet av läromedel.



– En stor utmaning i min undervisning är att jag numer ser en enormt stor skillnad i kunskapsnivån i en klass. Det kan finnas de som inte förstår engelska alls när de kommer från mellanstadiet vilket gör att det är svårt att hålla undervisningen på engelska, säger Catti Brokvist som undervisar i engelska och spanska. 

Nya Sparks
Catti har en sjua och använder Sparks, ett helt nytt basläromedel i engelska för 7-9. Med breda teman, nivåindelade texter och gott om fördjupningsuppgifter finns utmaningar för alla elever. 

– Mina intryck av Sparks är trevliga texter och mycket att prata om! Jag gillar jättemycket att det finns många hörövningar. Dessutom är de på lagom nivå. Annars kan hörövningar ofta antingen vara alltför lätta eller alltför svåra. Men i Sparks hakar de i och fungerar även för dem som har lite svårare, berättar Catti. 

Ett smörgåsbord med utmaningar för alla
Catti uppskattar mängden fördjupningsuppgifter i nya Sparks. Efter varje kapitel finns avsnittet ”Choose your sparks” där eleverna kan välja mellan olika uppgifter för fördjupning på olika nivåer.
 
– Att kunna ge eleverna ett smörgåsbord som det som finns i Sparks efter varje kapitel är fantastiskt, säger Catti.

– Som lärare förväntas man individualisera men det kan vara svårt att hitta utmaningar för de som är riktigt duktiga. Man fokuserar oftast på de svagare och glömmer bort att hitta utmaningar till de duktiga, säger Malin Hallenberg som undervisar i engelska och språkval engelska.
 
Spåret ”Basic training” i Sparks är utformat för just de eleverna som läser språkval engelska. Med hjälp av anpassade texter, filmer och presentationer samt extra uppgifter på basnivå kan alla elever lättare följa samma grundplanering.

Brist på tid 
En utmaning som många lärare känner igen sig i är bristen på tid.  

– Det svåra är att hitta tiden. Det är så mycket som äter upp vår tid! Vi måste hinna följa upp. Det får inte bli så att eleverna uppfattar att det inte spelar någon roll om de gör uppgiften eller inte, säger Malin.  

Läromedel skapar mer tid med eleverna 
Både Malin och Catti uppskattar att använda läromedel som de vet följer läroplanen i sin undervisning.

– En trygghet i att använda sig av ett läromedel är att om jag följer läromedlet får jag mer tid till uppföljning med eleverna. Sedan kan jag haka i med egna tankar och idéer när jag har tid. Att inte själv behöva hålla koll på läroplanen känns tryggt, säger Malin.

– Jag upplever att eleverna tycker om läromedel, att det känns bra och tryggt för dem. För mig är det värdefullt att ha någon som har tänkt och jag behöver inte uppfinna hjulet igen eller fundera på vad jag ska ha med, inflikar Catti. 

Kommunikationen i klassrummet 
I engelskundervisningen är kommunikationen i klassrummet mycket viktig. Engelska är inte ett tyst ämne. Men emellanåt kan det vara svårt att fånga intresset hos eleverna och det krävs en hel del för att få dem att prata engelska.

– Jag uppmanar mina elever att ta på sig "engelskhatten" - att tänka att ingen under lektionen förstår annat än engelska, säger Catti. 

Malin tipsar om att man kan prata om det mesta på engelsklektionerna, så länge det är på engelska. 

Lätt att jobba tillsammans
Det är också viktigt att jobba tillsammans på lektionerna. I Sparks får eleverna träna kommunikationsförmågan i autentiska situationer, i teman som involverar och är "på riktigt". Det finns gott om uppgifter som eleverna förväntas göra i par eller i grupp.

– Med Sparks är det lätt att få eleverna att jobba tillsammans. Väldigt ofta får de jobba i par under lektionen och då ska de lösa uppgifterna ihop, de får inte lösa dem enskilt, säger Catti. 

– En del elever vill inte jobba med andra elever som är bättre på engelska men då måste jag få dem att förstå de lär sig av att förklara för varandra, avslutar Malin. 

Nyfiken på Sparks?