Del av recension i BTJ-häftet nr 19, 2020.
Lektör Agneta Wirberg
Språkdidaktik, som handlar om språkundervisningen i ett didaktiskt helhetsperspektiv, kommer nu i en sjätte upplaga. I dag läggs större fokus än tidigare på språkundervisning för flerspråkighet, vilket avspeglas i den nya upplagan. Lärare undervisar inte bara barn och unga, utan också vuxna. I bokens första del ges en forskningsbakgrund och diskuteras frågor om kunskap, lärande, meningsskapande, kommunikativ kompetens, flerspråkiga klassrum, delaktighet och interaktion. Andra delen är mer inriktad på arbetet i klassrummet. Utifrån forskning kring minne, läs- och hörförståelse, skrivprocess och kommunikation klargör författaren bland annat hur läraren kan arbeta med lyssnande och läsning i undervisningen och hur eleverna kan arbeta med grammatik som process och produkt. Termförklaringar och referenser avslutar. Boken vänder sig till blivande språklärare i alla språk och på alla stadier. Den är ett uppdaterat och genomarbetat språkdidaktiskt bidrag.