Gästblogg Mikael Tylmad: Mjukvara - det dolda kugghjulet i samhället

Från hösten 2018 kommer programmering att ingå i flera ämnen främst i matematik och teknik i grundskolan. Det innebär att programmering förstärks och tydliggörs i undervisningen och ingår i det centrala innehållet. Mikael Tylmad är författare till böckerna Programmering för högstadiet och har bidragit med avsnitt om programmering i nya Mondo matematik för F-6 och 7-9. Idag bloggar han om vikten av att öka förståelsen för programmering i skolan

“Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället.” – Läroplanen

En programmerad verklighet  
Vi lever i en verklighet där pengar förflyttas elektroniskt, information tillgodoses på webben, industrin robotiseras och biljetter till operan kommer som QR-koder till mobiltelefonen. Generationen som växer upp i detta samhälle måste lära sig att allt detta inte är svart magi, utan faktiskt system som programmerats av människor.

Problem med bilen
När min bil får problem så känner jag mig ganska borttappad. Jag förstår att något är fel på bromsarna, eller kanske någon pinne som snurrar mellan hjulen. Men jag kan inte göra något åt saken personligen. Jag vet dock ungefär vad som är fel, och jag förstår att en verkstad kan hjälpa mig att lösa det. Att lära sig mer om min bil är givetvis möjligt, men jag når snabbt en grundläggande förståelse som räcker för att kunna hantera möjliga problem i framtiden. En sådan förståelse är viktigt inom många områden i livet, just för att man ska kunna känna sig självständig och kunna lösa problem relativt enkelt.

Jag behöver inte kunna allt om hur hus är byggda, men om det börjar spruta vatten under handfatet så vill jag veta var man stänger av. Jag har använt borrmaskiner och polygriper, trots att jag inte jobbar som hantverkare.

Förståelse av mjukvara
Samma typ av förståelse om mjukvara är viktig att ha. Om jag ser något på webben så vet jag att det ligger en människa bakom. Någon har skrivit koden, någon har skapat innehållet. Om det kommer upp en förmaning om något, “DIN DATOR HAR FÅTT VIRUS”, så vet jag att det kanske inte är sant, eftersom det är så enkelt att göra något liknande själv. Min förståelse av mjukvara gör att jag har lättare att interagera med allt datoriserat. Jag har programmerat själv, haft fel i min kod och sett hur ledsen en dator kan bli. Varför fungerar allt igen efter att man startat om datorn? Kanske programmeraren missat en bugg som gör att lösningen slutar fungera efter ett tag.

Programmering i skolan – grundläggande förståelse kring mjukvara
Om jag skulle interagera med bilar varje dag så skulle jag definitivt vilja lära mig mer om dem. Jag skulle inte vilja känna mig borttappad på daglig basis. Om något krånglade så vill jag veta vad det skulle kunna vara, och hur jag kan lösa problemet. Så känner jag kring programmering i skolan. Vi utsätts för mjukvara hela tiden, och det handlar verkligen om alla möjliga situationer. Det handlar dock inte om att alla ska bli programmerare, utan snarare att ge så många som möjligt en grundläggande förståelse kring mjukvara - det dolda kugghjulet i samhället.

Mikael Tylmad
Läs mer om Mondo matematik 
Läs mer om Programmering för högstadiet