Möt teamet bakom Gleerups populära läromedel för fordon och transport

Att skriva läromedel för yrkesprogram kan vara en utmaning då det är viktigt att göra tydliga kopplingar mellan teori och praktik. För teamet Anders Ohlsson och Sven Larsson har läromedelsförfattandet gett mycket tillbaka och utvecklat dem. Tillsammans har de skapat Gleerups mycket populära läromedel för fordons- och transportprogrammet på gymnasiet som idag används på många skolor. 

–  När jag först fick frågan om att skriva läromedel lät det svårt och på gränsen till omöjligt. Men det stöd jag fått från Gleerups, medförfattare och lärarkollegor har gjort det möjligt. Nu många år senare är jag glad att jag vågade prova. Läromedelsförfattandet har gett mig så mycket tillbaka och utvecklat mig, säger Anders Ohlsson, författare. 

Tillsammans med Sven Larsson har han tagit fram stora delar av Gleerups sortiment inom fordon och transport. Båda har lång erfarenhet av arbete som yrkeslärare och har skrivit läromedel i mer än 25 år. 

– Bland det roligaste med att skriva läromedel är samspelet med medförfattare och förlaget. Dessutom har det blivit en sporre att hålla sig uppdaterad samt att träffa lärare och elever som använder läromedlen, säger Sven.

Viktigt med tydliga kopplingar mellan teori och praktik
Att skriva läromedel för yrkesprogram har speciella utmaningar. 

–  Det är viktigt att göra tydliga kopplingar mellan teori och praktik så ofta det går. Det kan lätt bli alltför teoretiskt, säger Sven.

– Att testa läromedlet på elever och få feedback från dem och lärarna är värdefullt. Så långt det går, utgå från praktiska moment för att konstruera övningar, fortsätter Anders. 

Att vara författare hos Gleerups innebär att man får stöd från läromedelsutvecklare.

– Framförallt upplever jag Gleerups seriösa och lyhörda för synpunkter både från användare och oss författare, säger Anders. 

Vill få eleverna inspirerade 
Gleerups läromedel för fordons- och transportprogrammet används på många skolor och har blivit mycket populära. Allt finns både digitalt och i tryckt form för att passa så många som möjligt.

– Jag tror populariteten beror på att vi varit grundliga i vårt urval, både i faktaböcker och olika övningar. Vi har läst styrdokumenten noga och samtidigt försökt tolka dem på ett sätt som får eleverna inspirerade att arbeta med våra läromedel, säger Sven.

– Dessutom att övningarna utgår från praktiska moment i yrket och innehåller inte bara faktatexter, teoretiska och praktiska övningar utan även filmer, självtester och kursprov som lärarna kan använda på sitt eget sätt, fortsätter Anders.

All respons värdefull 
Båda tycker att responsen från de som använder läromedlen är viktig. 

– All respons är värdefull. Den är oftast positiv, vilket är kul och stimulerande. Även kritik leder oftast till positiva förändringar. Speciellt återkopplingar i de digitala läromedlen är lätta att ta till oss och går snabbt att ändra om det behövs, säger Anders.

– Att vara läromedelsförfattare hos Gleerups har varit mycket inspirerande och kul då jag känner att Gleerups har höga mål och ligger i framkant när det gäller läromedelsutveckling, avslutar Sven. 

Nyfiken på läromedel för fordons- och transportprogrammet? 

Här hittar du Gleerups breda sortiment av tryckta och digitala läromedel inom fordon och transport för gymnasium och vuxenutbildning.

Läs mer 

Är du vår nya författare för transportinriktningen? 

Just nu söker vi dig som vill vara med och tillsammans med oss forma framtidens läromedel för gymnasiet för transportinriktningen. Nyfiken? Hör av dig till läromedelsutvecklare Sanna Lundberg: sanna.lundberg@gleerups.se, 040-20 98 54.  

16 Nov 2023