Begrepp, knep och strategier med Mattekojan

Anneli Turnstedt och Rebecka Petterström undervisar i årskurs 1 på Hackebackeskolan i Lessebo. Sedan i höstas arbetar de med nya Mattekojan i sin undervisning. Mattekojan har stort fokus på elevernas förståelse för matematiska begrepp, och i vartannat kapitel arbetar eleverna med taluppfattning.

– Det jag gillar allra bäst med Mattekojan är att den stannar kvar länge vid de låga talen, att begreppen är det viktiga. Den här boken sviker inte eleverna! säger Anneli. 

Alla barn hänger med och vågar prova knep och strategier
Anneli har jobbat i över 30 år som lågstadielärare och Rebecka är helt ny som lärare och har sin första klass i år. 

Mattekojan passar verkligen det sätt jag vill undervisa på!

– Fokus på begreppen gör att barnen inte behöver fastna vid att det är krångliga eller för enkla tal, att de ska komma fram till svar efter svar. Istället kan alla hänga med och våga prova olika knep och strategier. Och det är lätt att anpassa så att var och en utmanas på sin nivå. Mattekojan passar verkligen det sätt som jag vill undervisa på!

Barnen älskar sagan!
Anneli och Rebecka brukar starta upp med att lyssna på sagan och sedan göra problemlösningen. 
– Eleverna gillar sagan jättemycket! Alla är med, sitter o lyssnar och försöker svara på frågor. 
– Sagan ger dessutom bra förförståelse innan man ska jobba med kapitlet. Vi jobbar ofta gemensamt med sagobilderna för att konkretisera matemtiken. 

Det allra bästa är alla konkreta tips kring vad man ska se upp för, observera, i sin undervisning och vilka missuppfattningar som är vanliga hos eleverna.

Bra med konkreta tips i lärarmaterialet
Rebecka berättar att hon brukar använda lärarhandledningen mycket för att förbereda lektioner. 
– Det allra bästa är alla konkreta tips kring vad man ska se upp för, observera, i sin undervisning och vilka missuppfattningar som är vanliga hos eleverna. Och man får förslag på hur man kan anpassa så att varje elev ska utmanas på sin nivå. Lärarhandledningen är väldigt stöttande, inspirerande och bra, särskilt som nyexad! säger Rebecka.
– Och även som “gammal räv” så är jag så förtjust i den! lägger Anneli till. 

Så många bra aktiviteter
– Aktiviteterna i lärarhandledningen använder jag mycket! De är bra och lätta att ta till sig och arbeta med, säger Anneli. 
– Man väljer om man vill göra precis som det står i lärarhandledningen eller om man bara vill få idéer. När vi kom till kapitlet med programmering hade vi redan en presenning med rutsystem. Den använde vi tillsammans med Mattekojans figurer och pilar. 

 I år kände vi att bedömningsstödet låg helt i linje med vad vi arbetat med och vad vi tränat på.

Fina resultat på bedömningsstödet
Både Anneli och Rebecka berättar att de fått fina resultat när de gjort bedömningsstödet. 
– Alla var med på allting, och mer än hälften av eleverna hamnade på höga resultat, säger Rebecka. 
– I år kände vi att bedömningsstödet låg helt i linje med vad vi arbetat med och vad vi tränat på.
Eleverna hade förståelse för alla moment som togs upp, avslutar Anneli.

Nyfiken på Mattekojan?

Läs mer, bläddra i smakprov, se filmer och beställ ditt kostnadsfria Premiärpaket med provexemplar!

Upptäck mer

30 Maj 2022