Hur får du fart på elevernas fantasi?

En som verkligen vet hur man får elevernas fantasi att spinna igång är populäre författaren Torsten Bengtsson. Han är aktuell med den nya läsförståelseserien Hitta svaret – Läsförståelse för 1-3, som nu kommer med två nya delar, C och D. Möt Torsten Bengtsson om läsförståelse, författandet och fantasin. 




 – Jag tror att det idag är viktigare än någonsin att lära sig läsa. Vi får massor av information på internet och måste kunna läsa både tidningar och annan information där. Att läsa är magi och att läsa en bok är magiskt, säger Torsten Bengtsson. 

Historier för elever har blivit barnböcker och läromedel
Torsten Bengtsson är utbildad specialpedagog och har under många år arbetat med elever som på ett eller annat sätt haft svårt att klara av sin skolgång.

– För de här eleverna har jag ofta berättat historier som sedan blivit till en rad barn- och ungdomsböcker men också faktaböcker och läromedel, säger Torsten. 

Vill berätta om det som känns angeläget
Torsten Bengtsson har en bred produktion och skriver lättlästa barn- och ungdomsböcker men också läroböcker. 

– Jag var verksam lärare när jag började skriva för tjugo år sedan. Till en början skrev jag parallellt med lärarjobbet. Efterhand tog skrivandet mer tid och sedan tolv år är jag författare på heltid, säger Torsten.  

– Mina böcker har ofta ett syfte. Jag vill berätta något som känns angeläget. Sedan vill jag göra det på ett spännande sätt för att fånga läsaren. Innehållet får gärna genomsyras av humor blandat med allvar. Jag lägger också ner mycket tid på texten så att den ska vara lättillgänglig för att lyfta läsaren och utveckla den språkliga förmågan, fortsätter han.

Vill inspirera till läsning med skolbesök och workshop 
Som författare tycker Torsten att det är viktigt att komma ut i skolorna och möta elever. 

– Under mina besök i skolan brukar jag presentera mig själv och mina böcker. Jag vill inspirera eleverna till att läsa och skriva egna berättelser, säger Torsten. 

Torsten håller ibland workshop för elever och ger lärarna tips och idéer hur de kan arbeta vidare för att få igång en läs- och skrivprocess som varar under en längre tid. 

Övningar som sätter igång fantasin
– Jag använder flera övningar för att få elever att bygga egna berättelser med struktur och innehåll. Till exempel berättar jag hur historien börjar. Sedan ber jag eleverna rita tre fält på pappret och svara på frågorna var, vilket problem och vilken lösning?  På baksidan ska de skriva vem berättelsen handlar om. Det blir ett sätt att få igång fantasin, säger Torsten.

Ofta får sedan Torsten läsa och kommentarer elevernas berättelser. 

När fantasin tryter?
Tar då aldrig fantasin slut för en författare med så hög produktion? 

– Nej, faktiskt aldrig! Jag hämtar stoff, inspiration och nya idéer från min barndom, mina egna barn, elever från min tid som lärare och nutiden vi lever i. Det händer spännande saker varje dag i media, på ett tåg eller på ett fik. Det är bara att öppna ögonen och följa med, sedan gör fantasin resten, avslutar Torsten.

Prisbelönt författare 
I höstas tilldelades Torsten Bengtsson läromedelsförfattarpriset Lärkan i kategorin mellanstadium för att han under lång tid med mycket fantasi och genom en bred produktion väckt barns och elevers nyfikenhet samt gett dem verktyg att bättre förstå världen med.

Hitta svaret

Hitta svaret är en serie i läsförståelse för F–3. Varje bok innehåller olika texter med tillhörande frågor.

Textmängd och svårighetsgrad ökar successivt och frågeställningarna utvecklas. 

Läs mer Hitta svaret C 
Läs mer Hitta svaret D

25 Maj 2020