Del av recension i BTJ-häftet nr 4, 2021.
Lektör Ulf Malmqvist
Hur har vi det med kulturarvet i den svenska förskolan och hur ser det ut i förhållande till den icke-konfessionella undervisning som ska bedrivas? Redaktörerna till Traditionernas didaktik talar i termer av ”beröringsskräck” när det handlar om religion och religiositet i förhållande till praktik, uppdrag, normer och regelverk. Boken är ett gott stöd i tankarna kring de olika dilemman som uppträder i spänningsfälten. […] Boken bjuder på många olika ingångar. Den visar vilka traditioner som uppmärksammas i den svenska förskolan. Här kan vi läsa att Fettisdagen uppmärksammas av 23 % och Ramadan av 13 % i enkätstudien. Den berättar hur relationer mellan kulturarv, traditioner och religion hanteras i förskolan. Men det är också en bok som visar på möjligheterna att navigera mellan religion, sekularism och nationalism samt ger en historisk kontext till hur kulturarv, traditioner och religion behandlats i förskolan. Boken, som är sparsamt illustrerad, bygger på ett forskningsprojekt och är skriven med akademisk tyngd och finess. Den vänder sig till lärare i förskolan eller i förskollärarutbildning samt till ledningspersonal inom förskolan. Varje kapitel avslutas med en referenslista.