Del av recension i BTJ-häftet nr 20, 2020.
Lektör Gunilla Essén
Bokens innehåll bygger på vetenskaplig grund med konkreta undervisningstips och praktiknära exempel vilket ger läsaren en gedigen kunskap om geografiämnets tvärvetenskaplighet. Ämnets många olika delar beskrivs ingående, kopplat till dagsaktuella frågor såsom coronapandemin och klimatförändringar. Boken ger läsaren grunden för geografiämnet, en tydlig koppling till läroplanens uppdrag ger lärare stöd och hjälp med de ämnesdidaktiska frågorna varför, vad och hur samt hur de kan lägga upp sin undervisning i ett brett perspektiv och med progression, eftersom den vänder sig till en bred målgrupp från årskurs 4–9. Lärare får också stöd i det komplexa arbetet med bedömning.
[…] Flera kapitel innehåller konkreta undervisningstips, modeller, begreppsförklaring och tankeverktyg som stöd för ett geografiskt tänkande. Geografididaktik är en utmärkt bok för fördjupande samtal om ämnesundervisning och läroplansuppdraget. Den är en viktig bok för blivande och redan yrkesverksamma lärare med fokus på årskurserna 4–9.