Del av recension i BTJ-häftet nr 20, 2020.
Lektör Jonas Herrlin
Under läsåret 2018/2019 genomfördes ett litteraturprojekt vid en gymnasieskola i Piteå. 15 lärare och 300 elever deltog. Syftet med projektet var att utforska litteratursamtalets pedagogik. Hur samtalar man i klassrummet med ungdomar om litteratur på ett meningsfullt och utvecklande sätt? Projektledare var Ulrika Bergmark, professor och docent i pedagogik, och Sara Viklund, gymnasielärare och förstelärare i svenska i Piteå. Projektet bedrevs i form av skolnära forskning där lärare och forskare samverkade. I Litteratursamtalets pedagogik redovisas hur arbetet gick till i praktiken och vilka resultat som uppnåddes. Här finns också teoretiserande avsnitt om olika delar av projektet. Det är mycket värdefullt att få ta del av lärares och elevers upplevelser av litteraturläsning och samtal. Bokens kombination av forskning och pedagogisk praktik är inspirerande och lärorik.