Så skapar du läslust och fångar intresse med Ord & Äventyr

Under en fullsatt inspirationslunch på bokmässan samtalade författaren Katarina Genar och läromedelsutvecklaren Jessica Nööjd Eklund om hur vi får barn att läsa mer. Genom att skapa spännande och vardagsnära berättelser och inkludera olika livssituationer kan man skapa läsupplevelser som engagerar och fångar barnens intresse.

Statistik visar att barn idag läser allt mindre och det är oerhört viktigt att få barn att vilja läsa.  Här berättar barnboksförfattaren Katarina Genar som skrivit över 30 populära barnböcker och läseböcker om sina bästa tips för att fånga intresse för läsning och få barn att läsa mer. 

Fånga barnens läsintresse med vardagsnära äventyr
Katarina Genar betonar vikten av att skapa berättelser som är både spännande och vardagsnära. Genom att placera sina karaktärer i situationer som barn kan relatera till, skapar hon en känsla av igenkännande. Detta gör att unga läsare kan föreställa sig själva som huvudpersonerna i berättelsen och engagera sig i äventyret.

– Det handlar om att kunna spegla sig i texten, att känna att det här skulle kunna hända mig. Det skulle kunna vara jag som är med om dessa saker, säger Katarina.

Bygg spänning och engagemang
En annan viktig aspekt för att fånga barnens läsintresse är att hålla berättelsen spännande. 

– Jag tror att det är det allra viktigaste för att fånga en läsare, kanske framförallt idag, så jag försöker verkligen att hela tiden skriva spännande så att berättelsen har en slags nerv, hur ska det gå? säger Katarina.

Genom att skapa nerv och intresse för karaktärerna blir läsningen en oavbruten resa.

– Det handlar om att kunna spegla sig i texten, att känna att det här skulle kunna hända mig. Det skulle kunna vara jag som är med om dessa saker.
Katarina Genar, författare

Läseböcker på flera nivåer
Katarina Genar har skrivit läseböckerna i serien Ord & Äventyr, som finns på flera läsnivåer men berättelsen förblir densamma. 

– Det är en utmaning att skriva läseböcker, eftersom de måste vara både tillgängliga och engagerande för alla barn. Berättelsen måste fånga en läsare som kanske bara läser ett kapitel i veckan och samtidigt vara tillräckligt fängslande för att främja läsförståelse, säger Katarina.

Inkludera olika perspektiv
Katarina Genar understryker också vikten av att inkludera olika perspektiv och livssituationer i böckerna. 

– Genom att representera olika familjer, boendemiljöer och livsstilar kan man skapa böcker som fler barn kan identifiera sig med. Detta bidrar till att göra läsningen mer inkluderande och intressant för en bredare publik, säger Katarina.

Gemensam läsning och högläsning
Det pratas mycket på skolorna om gemensam läsning, högläsning och samtal kring texter. Hur kan man göra texterna tillgängliga för alla elever oavsett nivå? 

– Syftet med högläsning är att skapa en gemensam upplevelse och ge eleverna förförståelse inför att de själva läser texten på en enklare nivå, säger Katarina. 

I Ord & Äventyr-serien finns läseboken i tre nivåer för årskurs 1 och bilderna i boken är nära kopplade till texten och fungerar som ett stöd.

– Som lärare har du också möjlighet att använda strategier som att läsa rubriker och skapa egna frågor kring texterna. Det finns även färdiga frågor i lärarmaterialet att använda, avslutar Katarina. 

Många besökare kom och lyssnade till inspirationsföreläsningen i Gleerups monter. Efteråt var det många lärare som passade på att stanna kvar och få en pratstund med Katarina och Jessica. Det blev många samtal om läsning,  läromedel och hur man kan undervisa med Ord & Äventyr

Nyfiken på Ord & Äventyr?

Jobbar du inte redan med Ord & Äventyr men är nyfiken på läromedlet? Läs mer, bläddra i smakprov och titta på filmer.

Läs mer 

04 Okt 2023