Lärarnas bästa tips kring att undervisa med Mattekojan

Arbetar du med Mattekojan i din klass på lågstadiet eller är nyfiken på hur serien fungerar? Lärarna Christina Fridh, Malin Relefors och Anna Wilhelmsson ger sina bästa tips för hur du kan arbeta med Mattekojan i din undervisning.

– Alla aktiviteter som finns i Mattekojan gör matten så rolig och begriplig, eleverna gillar dem verkligen, berättar Christina Fridh som undervisar på Tottarps skola i en åk 2-3.

Även Malin Relefors, på Kvarngärdesskolan Uppsala International School, uppskattar alla aktiviteter som finns i lärarhandledningen och är kopplade till varje uppslag i elevboken.
– De fungerar bra även i praktiken och är enkla att genomföra. Man behöver inte förbereda aktiviteterna så mycket, så det är väldigt smidigt, menar Malin.

Lärarhandledning som ger massor av tips och stöd
– Jag rekommenderar verkligen alla att läsa de första 30 sidorna i lärarhandledningen. Här får man tips på många olika aktiviteter och stödmaterial för alla de fem områden som Mattekojan utgår ifrån så att det blir lätt att strukturera upp det, tipsar Anna Wilhelmsson som även hon arbetar på Kvarngärdesskolan Uppsala International School.

I lärarhandledningen får du även tips på konkret material som du enkelt tillverkar själv, och som hjälper eleverna att förstå, skapa sammanhang och inre matematiska bilder. 

Alla aktiviteter som finns i Mattekojan gör matten så rolig och begriplig, eleverna gillar dem verkligen, berättar Christina Fridh.

Observera och Missuppfattningar
Anna Wilhelmsson undervisar i en årskurs 1 och för henne är Mattekojan en ny bekantskap.
– Till varje kapitel finns i lärarhandledningen även “Observera” och “Missuppfattningar”, med tips på vanliga missuppfattningar och sådant som barn ofta gör fel på, så att man kan kolla upp det lite extra och se så att alla förstår, och det är ju otroligt värdefullt för mig som för första gången har en årskurs 1, menar Anna.

Lärarhandledningens tips på vanliga missuppfattningar och sådant som barn ofta gör fel på,  är värdefullt för mig som för första gången har en årskurs 1, menar Anna Wilhelmsson.

Taluppfattning och repetition
En annan sak som alla tre vill poängtera är vikten av att låta det få ta tid. Att låta lyckan över att ha fått en ny mattebok få dröja sig kvar lite. 

– Man ska inte gå för fort fram utan våga stanna kvar i det grundläggande tills man ser att alla elever är med, exempelvis stanna vid talen 1-5. Se så att alla barn har antalsuppfattningen 1-5, att de kan dela upp talen, och göra detta om och om igen, menar Malin.

Hon har aldrig upplevt att någon elev har tyckt att matten har blivit tråkig på grund av mycket repetition, för det finns gott om utmaningar även i det lilla.


Förklara för en kompis
– De elever som har bra koll på det vi arbetar med kan få förklara för kompisarna hur de tänker. Elever som är duktiga i matte kan ibland ha svårt att förklara hur de tänker så det blir bra träning för dem med. Det jag som lärare säger är inte alltid det som får poletten att trilla ner, utan det kan vara hur en kompis förklarar som plötsligt gör att man förstår, fortsätter Malin. 

– Har man den grundläggande taluppfattningen så blir det mycket lättare att ta sig vidare. För mig var det något nytt att börja tänka efter efter hur viktigt det är med de lägre talen, det har jag lärt mig genom Mattekojan, säger Malin som arbetat med Mattekojan i flera år.

Man ska inte gå för fort fram utan våga stanna kvar i det grundläggande tills man ser att alla elever är med, menar Malin Relefors.

– Strategierna man får genom att jobba med de lägre talen använder man ju sedan när man arbetar med högre tal och svårare matte, menar Anna. 


Uppgifter för att befästa
I slutet på varje kapitel finns det olika uppgifter där eleverna kan befästa det de lärt sig, exempelvis genom spel. 

– Vi har skrivit ut spelsidorna och laminerat dem och sedan har vi haft “spelhåla” i halvklass där ena halvan arbetade med läraren och den andra med fritidspedagogen. Spelen är väldigt bra att använda om och om igen, tipsar Malin. 

– Och skaffa en matta till klassrummet, nästan all vår undervisning i matte sker på mattan, avslutar Malin och Anna.

Nyfiken på mer om Mattekojan?
Se en inspelad webbträff där lärarna Anna, Christina och Malin berättar mer om hur du kan arbeta med Mattekojan. Läromedelsutvecklare Ewa Ekdahl ger också en bra genomgång av serien.

11 Okt 2023