Kooperativt lärande med Ord & Äventyr

I årskurs två på Montessori Mondial i Lund går 25 härliga elever. Ellinor Roos är lärare i klassen och jobbar sedan i höstas med nya Ord & Äventyr i svenskan. Sedan många år arbetar Ellinor mycket med kooperativt lärande i sin undervisning.  Här berättar hon och ger tips på hur du kan arbeta kooperativt med hjälp av Ord & Äventyr.

Inte tjuvkika! Cliffhangers och spänning
När vi besöker klassen börjar Ellinor med att läsa högt ur ”Hemligheten”, läseboken för årskurs 2. Barnen hämtar sina egna böcker och följer med i texten. 

Kapitel 20 handlar om kvinnan som heter Zäta. Dima och Ville visar henne en mystisk knapp som de hittat. Tillhör knappen Zäta? Och stämmer det verkligen att det är en startknapp till en tidsmaskin? Precis när Zäta ska börja förklara hur allt hänger ihop är kapitlet slut!

– Slå ihop alla böcker, säger Ellinor. 

Det blir ett högt pangande av böcker i klassrummet när alla barn smäller ihop böckerna, och går och lämnar tillbaka dem i sina lådor. 

– Det blir ännu mer spännande när barnen inte får inte tjuvkika, berättar Ellinor. Berättelsen är ju uppbyggd med lite cliffhangers. Och jag vill hålla spänningen vid liv till nästa vecka så att barnen längtar efter läsningen!

Spännande, olika texttyper, anpassa till olika nivåer
Ellinor säger att det hon gillar med Ord & Äventyr är att det är en så spännande och rolig berättelse, och att det finns olika texttyper i arbetsboken, varvat med grammatik. Och att det finns så många förslag på hur man kan jobba kooperativt, kopplat till innehållet i boken. 

– Och lärarhandledningen är ju jättetydlig och väldigt bra! Jag gillar att det står både hur man kan anpassa och hur man kan utmana. Det är ju alltid en sån sak som är svår när man jobbar med en hel klass där alla är på jätteolika nivåer. 

Lärarhandledningen är ju jättetydlig och väldigt bra! Jag gillar att det står både hur man kan anpassa och hur man kan utmana. Det är ju alltid en sån sak som är svår när man jobbar med en hel klass där alla är på jätteolika nivåer. 

Vad hände? Huvuden ihop! Linjalröst!
Efter högläsningen får eleverna jobba med frågor kring texten. Eleverna sitter i sina ”team” och jobbar och ska nu köra ”huvuden ihop” och tänka på att använda ”linjalröst”, dvs låg röst med huvuden nära varandra, och alla ska få prata. 

Eleverna är helt med på banan och vet vad som gäller.  Ellinor ställer frågan: Vad hände i kapitlet?  Alla elever har en färg och Ellinor fördelar frågorna utifrån gruppens namn och en färg. Vad hände först? Vad hände sedan? Eleverna svarar och hela gruppen hjälps åt med frågan.  Ellinor skriver ner vad de säger på tavlan, och leder den gemensamma diskussionen. Alla ska känna sig säkra på vad det handlat om, vad som hänt. 

Kooperativa övningar gör barnen engagerade
Ellinor berättar att hon jobbar jättemycket kooperativt, och ser stora fördelar med det. Eleverna blir mer engagerade, och så tycker de att det är jätteroligt med de kooperativa övningarna. Det här med att det ska vara roligt och lustfyllt är så himla viktigt!

– Jag märker ju på barnen att det ”sätter sig” på ett helt annat sätt eftersom det är så mycket mer elevaktivt.  De lär sig helt enkelt bättre!

Fantastiska på att stötta varandra
– Jag upplever i min undervisning att man får med sig många fler elever genom att de får jobba tillsammans. Det finns ju ingenting värre än att sitta där själv och tänka att nu kanske jag svarar fel så jag räcker inte upp handen… 

När man arbetar kooperativt så blir det ju att alla hjälps åt. Jag brukar säga att ”ingen är färdig förrän alla är färdiga”. Det är allas ansvar att se till att alla i gruppen kan svara på frågan. Det har gjort att barnen har blivit helt fantastiska på att stötta och hjälpa varandra!

Tjusig, kär, irriterad – adjektiven sprutar ut
Nästa övning handlar om adjektiv. Vad är ett adjektiv? Eleverna jobbar i sina grupper. Gröna elever hämtar miniwhiteboards, gula elever är sekreterare.

Alla i gruppen hjälps åt att komma på adjektiv och sen får grupperna redovisa: fantastisk, irriterad, kär, tjusig, stark, smal, knasig, svag…  Adjektiven sprutar ut och Ellinor antecknar på tavlan. 

– Jag tycker verkligen att Ord & Äventyr är ett fantastiskt läromedel. Man blir så glad som när man hittar någonting sånt!  Och mina elever älskar också att jobba med den, avslutar Ellinor. De tycker alltid det är kul och spännande när vi ska jobba med Ord & Äventyr!

Mina elever älskar också att jobba med Ord  & Äventyr!

Vad är kooperativt lärande?

Kooperativt lärande handlar om mötet mellan eleverna och om hur elever lär i samspel med varandra. I kooperativt lärande ska alla elever bidra utifrån sin förmåga och stötta varandra i lärandet. Eleverna har ett gemensamt mål och ingen är klar förrän alla i gruppen äger kunskapen.

Man får mycket ”gratis” med Ord & Äventyr när man vill jobba kooperativt. Det finns ju förslag till övningar till varje kapitel, kopplat till arbetsbokens övningar eller läsebokens text. 

Nyfiken på Ord & Äventyr?

Läs mer, bläddra i smakprov, se filmer och beställ ditt Premiärpaket!

Mer om Ord & Äventyr

19 Apr 2022