Klassens djurklubb, högläsning åk 1 innehåller 35 högläsningstexter, som fungerar som grund för fortsatt arbete i läsebok och arbetsbok. Majk och Sam är bästa vänner och de har ett stort gemensamt intresse, nämligen djur. Vi får följa barnen i vått och torrt genom en realistisk, underfundig och humoristisk berättelse. Högläsningen ger många möjligheter till ett utökat textarbete, som till exempel att starta en egen djurklubb.
Läs med Majk och Sam passar dig som:
• vill arbeta med högläsning och samtal som bas för läs- och skrivinlärning
• vill ha ett lekfullt material med tydlig progression genom förskoleklass och årskurs 1
• vill ha en läsebok i årskurs 1, med två läsnivåer i en och samma bok
• vill ha lika många skönlitterära texter som faktatexter i elevernas läsebok
• vill ha en arbetsbok med gemensamma övningar kring basfärdigheter, men samtidigt möjlighet för extra utmaning och extra träning
- Artikelnr: 51104218
- Sidor: 120
- Upplaga: 1.1
- Utgivningsår: 2021
Läs med Majk och Sam
Läs med Majk och Sam är ett lekfullt läs- och skrivmaterial för F-1. Grunden är gemensam läsning och samtal utifrån högläsningstexter. I en underfundig berättelse med humor och värme får vi följa kompisarna Majk och Sam under deras första två år i skolan. Barnen har ett stort gemensamt intresse, djur.




Beställ provexemplar!
Du får provexemplar av Högläsningsbok, Läsebok och Arbetsbok för F och 1
Hur kan du undervisa med
Läs med Majk och Sam?
Titta på en inspelad webbträff där du får konkreta tips på hur du kan arbeta med en röd tråd och tydlig progression genom förskolklassen och årskurs 1. Du får också möta lärare som arbetar med Läs med Majk och Sam i sin undervisning.
Läs med Majk och Sam Förskoleklass
Högläsningsbok Fluffarnas värld
I högläsningsboken för förskoleklass lär vi känna Majk och Sam. Vi följer dem genom skolstarten och igenkänningen är stor. Så småningom intresserar sig barnen i boken för att göra garn-figurer och att bygga en egen värld till dem – Fluffarnas värld. Boken innehåller 32 kapitel. Tanken är att ni arbetar med ett kapitel i veckan.
Provläs Högläsningboken för F-klass



Arbetsbok
Fluffarnas värld
Den varierade och tydliga arbetsboken är kopplad till högläsningsboken Fluffarnas värld. Boken passar både för elever som inte knäckt läs- och skrivkoden och för de som kommit en liten bit på vägen i sin läsutveckling. Arbetsboken fokuserar på sambandet mellan ljud och bokstav och grundläggande ljudanalys, men innehåller också utmaningar för de elever som kan arbeta vidare.
Provläs Arbetsboken för F-klass
Lärarhandledning
med digitalt lärarstöd
I lärarhandledningen finns allt stöd du behöver:
- Tydliga arbetsgångar och metodiska förslag på hur du kan arbeta med högläsningsbok och arbetsbok
- Stöd för hur du kan arbeta med texterna före under och efter högläsningen
- Kopieringsunderlag med extra uppdrag till varje kapitel
I det digitala lärarstödet finns stöd för gemensamma genomgångar, bilder att projicera, och kopieringsunderlag.
Läs med Majk och Sam årskurs 1

Högläsningsbok
Klassens djurklubb
I högläsningsboken för årskurs 1 börjar Majk och Sam i ettan. Författarna beskriver barnens vardag med humor och värme. I skolan intresserar sig klassen för att ta med sig olika gosedjur, och så småningom startar de en klubb – Klassens djurklubb.
Läsebok – Klassens djurklubb
Klassens djurklubb är en lekfull och finurlig läsebok för eleverna, med mycket bildstöd och två olika textnivåer i samma bok. Vi följer Majk och Sam i deras vardag och deras skoldagar under årskurs 1. Klassens gemensamma engagemang för att starta en djurklubb ger många möjligheter att samtala om relationer, gemenskap och vardagsnära händelser.

Arbetsbok
Klassens djurklubb
I arbetsboken för årskurs 1 arbetar eleven med
ljudanalys, att forma bokstäver och med
läsförståelse utifrån högläsning och läsebok.
Här finns också extra uppdrag för de elever
som behöver utmaningar.



Lärarhandledning
med digitalt lärarstöd
Lärarhandledningen innehåller tydliga arbetsgångar och metodiska förslag på hur du kan arbeta med elevmaterialet. Här finns stöd för hur du kan arbeta med texterna före, under och efter läsningen, och kopieringsunderlag med läxuppgifter till varje kapitel.
I det digitala lärarstödet finns underlag för gemensamma genomgångar: bilder, läse- och arbetsbokens sidor, kopieringsunderlag och dessutom musik med en vers till varje bokstav/kapitel.

Richard Hultén
Richard Hultén arbetar som lärarcoach i Stockholms stad och har över 25 års erfarenhet av undervisning i årskurserna F-3. Han är författare till ett stort antal läromedel.
Malin Aronsson
Malin Aronsson har arbetat som journalist i tjugo år. Hon har arbetat med produktioner med och för barn, och har dessutom stor erfarenhet av mötet med barn i sitt långvariga uppdrag som ideell ledare inom föreningsverksamhet.

Följ Facebookgruppen F-3
Här får du pedagogisk inspiration och tips om nyheter kring undervisning och läromedel. Du har också chans att ställa frågor och få råd från Gleerups läromedelsutvecklare för lågstadiet som är aktiva i gruppen.
Läs med Majk och Sam
Del av recension publicerad i BTJ-häftet nr 18, 2021
Lektör Ulf Malmqvist
I den här volymen av Klassens djurklubb har Majk och Sam börjat i första klass.. /…/ I trettiofem korta kapitel gestaltar författarna de utmaningar och möjligheter som möter dem under skolåret – från läsårets första dag tillavslutningen inför det stundande sommarlovet.
Författarna Malin Aronsson är journalist och Richard Hultén är bland annat läromedelsförfattare samt har erfarenhet från undervisning i de tidiga skolåren. Tillsammans har de skapat en högläsningsbok som ingår i serien Läs med Majk och Sam.
Utöver den här högläsningsboken finns det även en läsebok med en enklare typ av text och berättande samt en arbetsbok och en lärarhandledning.
Materialet överensstämmer med Skolverkets kartläggningsmaterial Hitta språket! Samt med Skolverkets bedömningsstöd och de reviderade kursplanerna i svenska. Boken bjuder på en tydlig kronologi men innehåller även sekvenser som blickar bakåt på tidigare händelser. Det är tydligt att Majk och Sam får vara representanter för till exempel olika boendeformar (radhus och höghus), etnisk bakgrund, kön etcetera. Boken äger en god språkdräkt och kan stanna upp i miljöbeskrivningar och stämningar. De korta kapitlen gör den väl lämpad för högläsning i klassrummet och kan inspirera till ett utökat textarbete.
Helhetsbetyg: 4