Samarbete och matteprat med Prima

Med många elever på olika nivåer får läraren Karin Hobroh hjälp av Prima matematik att ge varje elev det den behöver. Att få se eleverna utvecklas och hur de tycker matte är roligt är det bästa med att undervisa i matematik. Vi besöker Baldersskolan i Staffanstorp på en spännande mattelektion.

Mattelektion i klass 2A på Baldersskolan i Staffanstorp

Vi hälsar på i klass 2A på Baldersskolan i Staffanstorp. Två pojkar från klassen står och väntar på oss vid ytterdörren och visar oss ivrigt vägen till klassrummet. Här väntar läraren Karin Hobroh och de 27 klasskamraterna. Nu ska det bli mattelektion!  

Idag är det dags att börja på ett helt nytt kapitel i matteboken, Prima matematik 2b. Temat i kapitlet är Skol-OS. 

Samtalsbilden bra start 

Eleverna samlas på en stor matta på golvet framför tavlan, där Karin visar en stor samtalsbild, och berättar vad de kommer att jobba med under de kommande veckorna: subtraktion i talområdet 0-100 med tiotalsövergång

 – Vad betyder nu subtraktion? Är det någon som kan förklara? 

Jadå, många händer åker upp i luften.  

–  Det är ju när man räknar minus!
 

Full aktivitet med Prima matematik

– Jag brukar alltid jobba med samtalsbilden i tillsammans med eleverna inför ett nytt kapitel. Det är så många olika moment som kommer in när vi pratar kring bilden. Olika matematiska begrepp, olika sätt att tänka. Bilden visar också tydligt vilka mål vi ska jobba mot i kapitlet, säger Karin.

Efter en stund får alla gå och hämta sin egen Primabok och sätta sig på sina platser igen, vid runda bord i grupper. Karin talar om att nu ska de få jobba med Mattelabbet två och två. 

Mattelabbet i Prima matematik

Mattelabbet 

– Låtsas att du köper en banan för 5 kronor.  Hur mycket pengar får du kvar?

Nu blir det full aktivitet bland barnen igen och ljudnivån ökar!  Till hjälp har alla barn fått några tior och tre enkronor. 

– Hur ska man tänka nu då?  Vi har ju bara tre enkronor. Men det behövs ju fem! Kan man dela på en av tiorna?  

– Jag vet! Vi växlar! Hur ska man rita och förklara det? Det går ju inte!

Elever på olika nivåer

Karin har jobbat med Prima matematik i flera år och gillar den av många olika anledningar. 

– Jag har ju många olika elever på olika nivåer och med hjälp av Prima känner att jag kan ge alla sitt. Jag släpper dem aldrig fritt i matteboken. Alla får uppgifter på sin nivå, säger Karin. 

I slutet av varje lektion brukar hon ge olika uppgifter till olika elever. En del jobbar med repetition och en del med utmaningsuppgifter. 

– Det roligaste med att undervisa i matematik på lågstadiet är när jag märker att eleverna tycker det är roligt, och att de utvecklas.  Att det finns en inre drivkraft hos dem. Då känner man sig stolt som lärare, säger Karin.

Elever samarbetar två och två  med Prima matematik

Viktigt med samarbete och resonemang!

Ofta får eleverna samarbeta två och två. Att de får hjälpa varandra och berätta för varandra hur de tänker gör att de kommer ännu längre i utvecklingen av sina förmågor. 

– Jag låter det vara “lite rörigt” i klassrummet. Det är så viktigt med samarbete och resonemang. Mina elever gillar att samarbeta, göra uppgifter ihop och resonera. Den som förklarar får ju befästa ännu mer. 


Använder målen i kommunikation med föräldrarna 

Karin brukar även använda de tydliga målen som finns inför varje kapitel i sin kommunikation  med föräldrarna. Så att de får information om vad de jobbar med i matematiken. Repetitionsuppgifterna använder hon ofta som läxa. 

– Och så är ju lärarhandledningen precis lagom, tycker jag. Där finns många bra tips på hur man kan arbeta, säger Karin. 

Eleverna verkar verkligen gilla matten:  
– Jag vill utmana mig själv på utmaningar!  säger Adam
– Utmaningarna är allra roligast, tycker Kasper också
 Vi gillar bäst när man får sitta och tänka, berättar Iris och Ellinor.  Det är roligt när det är lagom svårt.

Nyfiken på nya Prima matematik? 

Läs mer och beställ premiärpaket av Prima matematik 

09 Apr 2019