
Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
Bok
Ej i lager
Privatkund? Läs mer här
I förskolans läroplan har uppdraget om hållbar utveckling förstärkts. Hållbar utveckling kan beskrivas ur tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Men vad innebär det egentligen? Sopsortering, tänker nog många, men det finns många fler exempel på hur man kan arbeta med hållbar utveckling i förskolan.
Den här boken är skriven av forskare och förskollärare tillsammans. Tanken är att ge läsaren både en teoretisk och praktisk inblick i begreppet hållbar utveckling, och vad det kan innebära för barns lärande i förskolan. Målet med boken är att lyfta fram, synliggöra och diskutera hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas i förskolans vardag.
Bokens redaktörer är Marie Fridberg och Susanne Thulin, lärarutbildare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnpedagogisk forskning och i det naturvetenskapliga kunskapsområdet. Båda är verksamma vid förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Den här boken är skriven av forskare och förskollärare tillsammans. Tanken är att ge läsaren både en teoretisk och praktisk inblick i begreppet hållbar utveckling, och vad det kan innebära för barns lärande i förskolan. Målet med boken är att lyfta fram, synliggöra och diskutera hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas i förskolans vardag.
Bokens redaktörer är Marie Fridberg och Susanne Thulin, lärarutbildare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnpedagogisk forskning och i det naturvetenskapliga kunskapsområdet. Båda är verksamma vid förskollärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
- Artikelnr: 51105420
- Sidor: 128
- Upplaga: 1.1
- Utkommer: 2021-02-20
- Utgivningsår: 2021